Skip to main content
فهرست مقالات

تنبیه بدنی و جایگاه آن در تعلیم و تربیت

نویسنده:

(5 صفحه - از 38 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : تنبیه ، کودک ، تربیت ، تعلیم و تربیت ، تنبیه بدنی ، رفتار ، معلم ، اسلام ، تنبیه بدنی و جایگاه ، مربیان

خلاصه ماشینی:

"اما باید به این نکته توجه کرد که در نظام تعلیم و تربیت رسمی،با بیشتر تربیت شوندگان که به سن تکلیف‌ نرسیده‌اند،چگونه رفتار کرد؟آیا کودک‌ و نوجوان مجاز است هر خطایی انجام‌ دهد؟گرچه کودک قبل از سن شرعی‌ بلوغ تکلیف ندارد و هر کاری انجام دهد، برایش گناه نمی‌نویسند،اما پدر و مادر حق ندارد به این بهانه،فرزندان خویش‌ را قبل از بلوغ کاملا آزاد بگذارند،تا هر عمل خلافی مرتکب شوند. اسلام به‌ این‌گونه کودکان توجه خاصی دارد و برای تربیت هرچه بهتر آنها مسأله تأدیب‌ را مطرح می‌کند و حتی معتقد است‌ تأدیب باید در حالتی صورت بگیرد که‌ کودک خوب تربیت شود. »5 اگرچه اسلام تنبیه را برای نوجوانانی‌ که به سن تکلیف رسیده‌اند و تأدیب را برای کودکانی که به سن تکلیف‌ نرسیده‌اند،به منزله آخرین وسیله بعد از پندها و نصیحت‌ها مطرح می‌کند،اولا به مسألهء اقتضای زمان توجه دارد که در هر زمانی باید با توجه به مقتضای آن زمان‌ با کودک رفتار کرد و ثانیا مسأله تأدیب و تنبیه بدنی را بعد از پندها و نصیحت‌ها و اندرزها آخرین وسیله می‌داند؛آن هم نه‌ در امر تربیت در مدارس؛زیرا مدارس‌ محیط آرامی برای کودکان هستند و امکان‌ دارد استفاده از نصحیت‌ها و پندهای‌ صحیح،با توجه به زمان کنونی،کارساز باشد و دیگر جایی برای استفاده از روش‌ خشن تنبیه بدنی باقی نماند. تنها چیزی که باقی‌ می‌ماند،منع بعضی چیزها از کارهای‌ زشت است که کودکان در آنها مستعد خیره سری‌اند و در نتیجه ممکن است‌ مستحق کتک شوند و بنابراین‌ موقعیت‌های کمی پیش می‌آید که باید این‌ انضباط از طرف کسانی به کار بسته شود، که خوب تأمل می‌کنند و دربارهء تربیت‌ فرزندان خود آن‌طور که باید،دستور می‌دهند. 15-لاف زدن در تنبیه کودک،اگر چه ممکن است تاثیر موقت داشته باشد کودک به زودی متوجه غیر واقعی بودن‌ آن می‌شود و این امر موجب می‌گردد تنبیه تأثیر خود را از دست بدهد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.