Skip to main content
فهرست مقالات

ارزشیابی در آموزش و پرورش

نویسنده:

(4 صفحه - از 66 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی ، ارزشیاب ، اطلاعات ، آزمون ، برنامه ، معلم ، ارزشیابی در آموزش ، آموزش و پرورش ، انتخاب روش ارزشیابی ، دانش‌آموزان

خلاصه ماشینی:

"ارزشیابی در آموزش و پرورش‌142 حمید رهباردار شکسته کارشناس ارشد سنجش و اندازه‌گیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) تعلیم و تربیت‌143 چکیده‌144 بدون تردید،دنیای امروز،دنیای تصمیم‌گیری است و آنچه به‌ تصمیم‌گیری کمک می‌کند،اتخاذ روش مناسب ارزشیابی‌1است. اما این که ارزشیابی در جهت تصمیم‌گیری صحیح به ارزشیاب کمک‌ کند،مطابق تعریف«بی‌بای»2که«ارزشیابی فرآیند نظامدار گردآوری‌ و تفسیر شواهدی است که منجر به داوری ارزشی می‌شود و به عمل‌ می‌انجامد»،باید دارای سه ویژگی زیر باشد: 1-نظامدار بودن فرآیند ارزشیابی:ارزشیابی باید پیوسته انجام و اطلاعات مورد نیاز نیز با دقت تعریف شود و تلاش برای به دست آوردن‌ آن نیز با برنامه‌ریزی صحیح صورت پذیرد. در تعریف بی‌بای سه نکتهء مهم به چشم می‌خورد: نخست این که منظور از اصطلاح نظامدار،این است که ضمن با دقت تعریف کردن اطلاعات،باید برای جمع‌آوری آنها نیز با برنامه‌ریزی‌ صحیح و اصولی عمل کرد و از وسایل استاندارد همچون آزمون یا مصاحبه و مشاهده‌های نظامدار بهره گرفت. اما این که برای ارزشیابی هرکدام از این‌ فعالیت‌ها باید چه روشی اتخاذ گردد،اساسا به نوع هدف ارزشیابی،شرایط،امکانات و فعالیت‌های انجام شده بستگی دارد. 2-مناسبت و کفایت روش با ویژگی‌های برنامه‌ها و آزمودنی‌ها،از قبیل‌ سطح رشد آزمودنی‌ها:ویژگی‌های برنامه‌ و آزمودنی‌ها نکتهء مهم دیگری است که در انتخاب نوع روش ارزشیابی باید مورد ملاحظه قرار گیرد. اگر هدف برنامه، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است،باید نوع‌ روش انتخابی برای سنجش و پیشرفت‌ شاگردان،با سطح رشد و وضعیت روانی‌ آزمودنی‌ها متناسب باشد. مثلا اگر ارزشیابی از نوع بالینی است،نتایج‌ به دست آمده باید دقت بسیار زیادی داشته‌ باشد تا بتوان با استفاده از آنها در مورد فرد قضاوت کرد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.