Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ نقد و نقادی (چیستی چرایی و چگونگی نقد و نقادی در اجتماعات علمی)

نویسنده:

(7 صفحه - از 47 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : نقد، فرهنگ نقد، اجتماع، دانش، فرهنگ نقد و نقادی، علمی، انتقادی، نقد و نقادی، نقادی در اجتماعات علمی، فرهنگ نقد در اجتماعات علمی

خلاصه ماشینی:

"برای دستیابی به توسعه علمی و همچنین توسعه نهاد دانشگاه،لاجرم‌ باید به اهمیت فرهنگ نقد و نقادی بپردازیم و توجه خاصی به این زمینه مبذول داریم. او برای نشان دادن رسالت‌ اصلی دانشگاه،یعنی نقد کردن،یک نظام‌ مفهومی دیگر هم پیشنهاد می‌کند که برای‌ شناخت فرهنگ نقد-یا چیزی که او نقادی‌ می‌نامد-در اجتماعات علمی بسیار سودمند است. شاید مناسب‌ترین روش برای مطالعه‌ آسیب‌شناسانه میزان سرپیچی از هنجار، عمومیت در فرهنگ نقد مردم‌نگاری باشد،زیرا افراد نقدهای خصوصی و خارج از چارچوب‌ رسمی سازمان علم را در روابط غیر رسمی، گفت‌وگوهای دوستانه و به‌طورکلی زندگی‌ روزمره ابراز می‌دارند؛"مشاهده مشارکتی‌"92در "اجتماع دانشگاهی‌"می‌تواند توصیفی دقیق و عمیق از این امر به دست دهد. تعداد مقالات انتقادی که دانشگاهیان‌ در ارزیابی و نقد آثار دیگران،یعنی همکاران‌ خود می‌نویسند و در نشریات علمی منتشر می‌کنند،شاخصی ساده برای سنجش هنجار مشارکت در یک اجتماع دانشگاهی است. این امر که یکی از مهم‌ترین خصایص‌ فرهنگ نقد است و اجتماع علمی و دانشگاهی‌ را از اجتماعات دیگر متمایز می‌سازد،"بنیان‌ علمی‌"73یا"هنجار علمی‌"نام دارد. دستیابی به شناختی عینی و روشن‌ از وضیعت نقد در اجتماع دانشگاهی،کار دشوار و پیچیده‌ای است،زیرا نقادی از راه‌های مختلفی‌ انجام می‌شود و تشخیص این که چیزی انتقادی‌ است یا غیر انتقادی هم کار ساده‌ای نیست. به‌هرحال امروزه با مساله و مشکلی به نام‌ فقر تفکر انتقادی و فقدان روحیه نقادی در اجتماعات علمی کشورمان مواجهیم،حال آن‌که‌ تولید علم و حتی آموزش و کاربست علم، مستلزم توسعه فکری و ارتقای روحیه نقادی‌ است. T. :The concept of cultural translation in British social anthropology. )The rise and fall of project Camelot: studies in the relationship between social science and practical politics."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.