Skip to main content
فهرست مقالات

زبان، درون مایه و نظام ویژه ادبیات

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (22 صفحه - از 147 تا 168)

کلیدواژه ها :

ادبیات معاصر ،زبان ،نظام ویژه ادبیات ،درونمایه ادبی ،آثار ادبی

کلید واژه های ماشینی : ادبی، ادبیات، زبان، هنر، نظام ویژه ادبیات، بازآفرینی، تصویر، زیبایی، بازآفرینی حقایق هستی و تصویر، اثر ادبی

ادبیات با تقلید و بازآفرینی حقایق هستی و تصویر و تجسم زندگی و دنیای انسانی در شکلی‌ ملموس و محسوس در انتقال،تفهیم و ادراک هر چه سریعتر مسائل،نقشی بسزا داشته است‌ به رغم برخورداری زبان و ادبیات از موضوعی مشابه،هر یک با تصاویر و شیوه‌هایی از بنیاد متفاوت با این موضوع روبه‌رو می‌شوند به این معنا که در برخورد زبانی،زبان ابزار شناخت‌ هستی است بدان گونه که هست و حال اینکه در برخورد ادبی،زبان ماده خام یا دستمایهء باز آفرینی هستی است بدان گونه که می‌خواهیم باشد. در این جستار سعی بر این بوده است که پس از نقل و بررسی دیدگاه‌های متفاوت از مفهوم واقعی«ادبیات»،وظیفه اصلی و ارزش و اهمیت کار نویسنده،تعهد و التزام ویژه ادیب‌ طرح شود. ضمن ارائه شواهدی گویا،عمدتا از ادبیات معاصر،وجوه تمایز و تشابه ادبیات و دیگر هنرهای انسانی،ملاک و معیار زیبایی در آثار ادبی و ضوابط و قواعد حاکم بر آثار ادبی هم‌ مد نظر قرار می‌گیرد.

خلاصه ماشینی:

"زبان،درون‌مایه و نظام ویژه ادبیات دکتر فاطمه کوپا عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور چکیده ادبیات با تقلید و بازآفرینی حقایق هستی و تصویر و تجسم زندگی و دنیای انسانی در شکلی‌ ملموس و محسوس در انتقال،تفهیم و ادراک هر چه سریعتر مسائل،نقشی بسزا داشته است‌ به رغم برخورداری زبان و ادبیات از موضوعی مشابه،هر یک با تصاویر و شیوه‌هایی از بنیاد متفاوت با این موضوع روبه‌رو می‌شوند به این معنا که در برخورد زبانی،زبان ابزار شناخت‌ هستی است بدان گونه که هست و حال اینکه در برخورد ادبی،زبان ماده خام یا دستمایهء باز آفرینی هستی است بدان گونه که می‌خواهیم باشد. ادبیات نیز همانند سایر گونه‌های هنر،زندگی را در شکلی ملموس و محسوس تصویر می‌کند؛به بیان دیگر دنیای ادبیات،دنیای انسانی ملموس از تجربه بلاواسطه و چشم‌اندازی‌ عام بر موضوعهای خاص است که جهان را بهتر به ما می‌نمایاند و خود از این روست که اثر ادبی زودتر تفهیم و منتقل می‌شود و تأثیر عمیقتر و روشنتری می‌بخشد(بارت،دبوار،سارتر، 1364:ص 133). از ماده زبان است‌ زیرا اتصال احساس با ادبیات به واسطهء زبان است؛یعنی اگر مادهء زبان در میان نباشد،امکان‌ ادراک حسی ادبیات منتفی است با این حال ادبیات،زبان نیست،زیرا علل فاعلی و موجبات‌ وجودی آن غیر زبانی است به این معنا که صورت و ساخت ویژه اثر ادبی،زبان را از وسیلهء ارتباط و انتقال اطلاع به موضوعی برای آفرینندگی تبدیل می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.