چکیده:
سنگهای تزیینی و نما
بازار جهانی سنگهای تزیینی و نما
در هفتاد سال اخبر رونق داشته است
اشاره:
صنعت سنگ در دنیا جز در دور رکود عمیق اقتصاد جپهانی در اواخر دهه
۰ هشمواره سیر رشد و تحول را طی کرده است. ار افز وده سنگهای
فرآوزی شده تزییلی و نما در مقایسه با سایر بخشهای تولیدی آن در
سالهای اخیر رشد قابلتوجهی داشته و فعالیتهایی نظیر برش» ساب و
صیقل و فعالیتهای جانبی دیگر, مشاغل بسیاری را در دنیا ایجاد و پشتیبانی
کرده است.
ارزش محصول نهایی (فرآوری شده) سنگ, حد ود شش پرابر محصول
خام آن است و تقریبا تمامی هزینههای مراحل اکتشاف, استخراج, تنولید و
فرآوری آن را پوشش میدهد و درآمدهای قابلتوجهی برای سرمایه گذاران
و فعالان د.ر این رشته بهبار میآورد.
پیشرفت صلعت سنگ در جهان. مدیون چند عامل است که عبارتند از:
پبراکندگی ذخایر در ددها, آمادذه مصضرف بودن سنگ پس از استخراج و
سرمایه گذاری محدود بزای این صلعت در قیاس با دیگر محصولات طبیعی.
در همین حال, کیفیت طبیعی فرآوزدههای سنگهای تزیینی و نما و
جلوههای زیبای سنگ از علل رشد این صنعت در جهان و پایداری تقاضا برای
آن بوده
پیش از این «اروپا» مرکز تولید. فرآوری و تجارت چهانی سنگهای تزیینی
و نما بود. اما این تمرکز اکنون تا حدودی بر هم خورده که از پراکندگی ذخایر
سنگهای تزیینی و نما وکشف ذخایر مهم آن در کشورهای دزحال توسعه تا
حدودی نشآت گرفته است.
دراین مقاله به بررسی موقعیت بازار جهانی سنگهای تزیینی و نما از نظر
عرضه. تقاضا, کشورهای عمده تولیدکننده و بازارهای مهم مصرف سنگهای
یادشده میپردازیم.
ذخابر ستگهای تزیینی و نما در
اروپاء آسیاء آفریقا و آمریکای شمالی و
جنوبی شناسایی ده است. در حال
حاضر ذخابر عمده در فاره اروپا به ویژه
در کشورهای ابتالیاء اسپانیاء یونان؛
پرتفالء لهستان و... در آسیا کشورهای
مررسیهای بازرگانی
ابران تابلند تایوان» ترکیه. سوریه.
غربستان سعودی, کره جنوبی» هند و...
در آفریقا بهویژه در کشورهای جنوبی,
مصر و... و در قارة آمریکای شمالی
ابالات متحده و کانادا و در آمریکای
جنوبی, کشورهای برزیل, ارژانتین و در
۳۳
اقیانوسیه در استرالیا بهوفور یافت
میشوند.
بااکتشاف و استخراج سنگ در
کشورهای مختلف,. اکنون رقبای جدیدی
وارد بازار جهانی سنگهای تزیینی و نما
شدهاند. رقبایی که با بهرهگیری از