Skip to main content
فهرست مقالات

مزیت های نسبی عرضه و تقاضای دانش آموختگان رشته های کارشناسی (مطالعه موردی دانشگاه شهید چمران اهواز

نویسنده:

ISC (17 صفحه - از 77 تا 93)

کلیدواژه ها :

مزیت نسبی آشکار ،عرضه و تقاضای دانش آموختگان ،دانشگاه شهید چمران

کلید واژه های ماشینی : دانشگاه شهید چمران اهواز، استان خوزستان، موردی دانشگاه شهید چمران اهواز، استان، صنایع، مزیت نسبی، دانش‌آموختگان، مطالعه موردی دانشگاه شهید چمران، عرضه و تقاضای دانش‌آموختگان، کشاورزی

در مقاله حاضر، مزیت نسبی عرضه و تقاضای دانش آموختگان دولتی در مقطع کارشناسی در سال 79-1375 بر اساس گروه های آموزشی چهارگانه دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان تنها دانشگاه بزرگ منطقه جنوب غرب کشور به روش مزیت نسبی آشکار شده بالاسا، بررسی گردیده است. این مقاله به دو سوال پاسخ می دهد: که آیا رشته های تحصیلی موجود در گروه های آموزشی در دانشگاه های دولتی استان خوزستان با مزیت های نسبی در بخش های اقتصادی استان هماهنگ است؟ رشته های دانشگاهی بر اساس چه ضوابط و شاخص هایی راه اندازی می شوند؟ نتایج نشان داد که مزیت های نسبی این دانشگاه در عرضه دانش آموختگان به ترتیب اولویت گروه کشاورزی و دامپزشکی، علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه هستند. در زمینه مزیت تقاضای بازار کار، نتایج نشان می دهد که استان خوزستان در فعالیت های معدن، ماهیگیری و کشاورزی، شکار و جنگلداری از مزیت نسبی برخوردار است. این گونه تقاضا با مزیت عرضه آموزش عالی در بخش کشاورزی منطقه تقریبا همخوانی دارد. اما نگاهی به رشته های وابسته به کشاورزی در دو دانشکده کشاورزی و مجتمع آموزش عالی ملاثانی بیانگر آنست که در زمینه خرما، صنایع غذایی و رشته های وابسته، اصولا به اندازه کافی سرمایه گذاری نشده است. همچنین دیده می شود با وجود توانایی های بالفعل و بالقوه استان در فعالیت های بخش معدن و صنعت، در بخش آموزش عالی دولتی در دانشگاه شهید چمران رشته های وابسته به علوم پایه و فنی و مهندسی در اولویت سوم و چهارم قرار دارند و اصولا رشته ای به نام معدن شناسی که از بالاترین مزیت نسبی در استان برخوردار است، در این دانشگاه وجود ندارد

خلاصه ماشینی:

"Revealed Comparative Advantage در این مقاله هدف اساسی پاسخ به این سوال است که آیا رشته های تحصیلی موجود در گروه های آموزشی در دانشگاه های دولتی استان خوزستان با مزیت های نسبی در بخش های اقتصادی استان هماهنک است؟؛ لذا مزیت نسبی عرضه و تقاضای دانش آموختگان دولتی در مقطع کارشناسی 1379-1375 بر اساس گروه های آموزشی چهارگانه دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان تنها دانشگاه بزرگ منطقه جنوب غرب کشور بررسی شده است. برای به کار گیری شاخص مزیت های نسبی آشکار شده در آموزش عالی، چنانچه دانش آموختگان مراکز آموزش عالی را به عنوان صادرات قلمداد نماییم، می توان شاخص را به شرح زیر به کار گرفت : (2) محاسبه RCA1بر اساس گروه های آموزشی چهارگانه دانشگاه شهید چمران اهواز نتایج به دست آمده از مزیت ها ی نسبی عرضه نیروی انسانی در دانشگاه شهید چمران به عنوان یکی از دانشگاه های اصلی استان خوزستان نشان می دهد که مزیت های نسبی در گروه های چهارگانه به ترتیب اولویت: کشاورزی و علوم پایه (81/10)، علوم انسانی (78/4)، فنی و مهندسی (97/ 3) و علوم پایه (2/2) بوده است (جداول 2)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.