چکیده:
در مقاله حاضر، مزیت نسبی عرضه و تقاضای دانش آموختگان دولتی در مقطع کارشناسی در سال 79-1375 بر اساس گروه های آموزشی چهارگانه دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان تنها دانشگاه بزرگ منطقه جنوب غرب کشور به روش مزیت نسبی آشکار شده بالاسا، بررسی گردیده است. این مقاله به دو سوال پاسخ می دهد: که آیا رشته های تحصیلی موجود در گروه های آموزشی در دانشگاه های دولتی استان خوزستان با مزیت های نسبی در بخش های اقتصادی استان هماهنگ است؟ رشته های دانشگاهی بر اساس چه ضوابط و شاخص هایی راه اندازی می شوند؟ نتایج نشان داد که مزیت های نسبی این دانشگاه در عرضه دانش آموختگان به ترتیب اولویت گروه کشاورزی و دامپزشکی، علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه هستند. در زمینه مزیت تقاضای بازار کار، نتایج نشان می دهد که استان خوزستان در فعالیت های معدن، ماهیگیری و کشاورزی، شکار و جنگلداری از مزیت نسبی برخوردار است. این گونه تقاضا با مزیت عرضه آموزش عالی در بخش کشاورزی منطقه تقریبا همخوانی دارد. اما نگاهی به رشته های وابسته به کشاورزی در دو دانشکده کشاورزی و مجتمع آموزش عالی ملاثانی بیانگر آنست که در زمینه خرما، صنایع غذایی و رشته های وابسته، اصولا به اندازه کافی سرمایه گذاری نشده است. همچنین دیده می شود با وجود توانایی های بالفعل و بالقوه استان در فعالیت های بخش معدن و صنعت، در بخش آموزش عالی دولتی در دانشگاه شهید چمران رشته های وابسته به علوم پایه و فنی و مهندسی در اولویت سوم و چهارم قرار دارند و اصولا رشته ای به نام معدن شناسی که از بالاترین مزیت نسبی در استان برخوردار است، در این دانشگاه وجود ندارد
This paper is an attempt to study the employment as one of the crucial issues of higher education institution and labor market in Iran، and intends to address these questions: (1) How is the supply and demand’s situation of graduate students? (2) Are the university subjects in Khozestan higher education institutions compatible with the revealed advantages in state economic sectors? (3) How do higher education policy makers begin and implement new academic subjects? In this paper with the use of Balassa Revealed Comparative Advantage the supply and demand advantages of university graduates of Shahid Chamran University as one o the big universities in the southwest of Iran during 1996-2001 is calculated. The results show that in terms of Supply، priorities are consequently related to Agriculture، Veterinary، Humanities، Engineering and Pure Science subjects. In terms of demand of state labor market activities such as: Mining، Fishing and Agriculture، Hunting and Foresting were shown to have economic advantages. This means that supply of agriculture subjects at Chamran University is relatively connected to the subjects demanded from labor market although there is no academic subject related to Dates، which is highly demanded by Khozestan economy.
خلاصه ماشینی:
"Revealed Comparative Advantage در این مقاله هدف اساسی پاسخ به این سوال است که آیا رشته های تحصیلی موجود در گروه های آموزشی در دانشگاه های دولتی استان خوزستان با مزیت های نسبی در بخش های اقتصادی استان هماهنک است؟؛ لذا مزیت نسبی عرضه و تقاضای دانش آموختگان دولتی در مقطع کارشناسی 1379-1375 بر اساس گروه های آموزشی چهارگانه دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان تنها دانشگاه بزرگ منطقه جنوب غرب کشور بررسی شده است.
برای به کار گیری شاخص مزیت های نسبی آشکار شده در آموزش عالی، چنانچه دانش آموختگان مراکز آموزش عالی را به عنوان صادرات قلمداد نماییم، می توان شاخص را به شرح زیر به کار گرفت : (2) محاسبه RCA1بر اساس گروه های آموزشی چهارگانه دانشگاه شهید چمران اهواز نتایج به دست آمده از مزیت ها ی نسبی عرضه نیروی انسانی در دانشگاه شهید چمران به عنوان یکی از دانشگاه های اصلی استان خوزستان نشان می دهد که مزیت های نسبی در گروه های چهارگانه به ترتیب اولویت: کشاورزی و علوم پایه (81/10)، علوم انسانی (78/4)، فنی و مهندسی (97/ 3) و علوم پایه (2/2) بوده است (جداول 2)."