Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر زیر ساخت های حمل و نقل زمینی کشورهای عضو اکو بر تجارت درون منطقه ای ایران

نویسنده:

ISC (32 صفحه - از 137 تا 168)

کلیدواژه ها :

مدل جاذبه ،تجارت ،داده های ترکیبی ،زیرساخت ها و هزینه های حمل و نقل

Trade ،Transport Costs ،Infrastructure ،eco ،Panel Data ،Gravity Model

کلید واژه های ماشینی : حمل ، تجارت ، نقلی ، حمل‌و‌نقل ، مدل جاذبه ، هزینه‌های حمل‌و‌نقل ، India ، کشورهای عضو اکو ، جاده‌ای ، حمل‌و‌نقل زمینی کشورهای عضو اکو

ناگفته پیداست که زیرساخت های ضعیف حمل و نقلی و خدمات غیر کارا در افزایش هزینه ها و زمان رسیدن به مقصد به طور مستقیم انعکاس می یابد. ایجاد یک بهبود و تحول در زیرساخت کشوری می تواند تفاوت زیادی در هزینه ها و تجارت از خود بر جای بگذارد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که افزایش 10 درصدی در هزینه های حمل و نقل (به علت وجود زیرساخت های ضعیف و ناکارآمد) باعث کاهش20 درصدی جریان تجاری شده است. در این مقاله در جستجوی کمی نمودن تاثیر زیرساخت های حمل و نقلی (ریلی و جاده ای) منطقه ی اکو بر تجارت درون منطقه ای ایران با سایر کشورهای عضو اکو بوده ایم. فرض بر این است که ارتباط مثبت و معنی داری بین سطح زیرساخت های حمل و نقلی و جریان تجاری برقرار است. از این رو با به کارگیری داده های ترکیبی و مدل جاذبه نشان داده ایم که افزایش هزینه های حمل و نقل (فاصله ی جغرافیایی) حجم تجاری را کاهش داده و تاثیر وجود زیرساخت های حمل و نقلی نیز باعث افزایش جریان تجاری شده است.

خلاصه ماشینی:

"Newton's Gravity Law Christie Neary علاوه بر ماخذ مذکور منابع زیر نیز در این باره است:Wei (2000), Weinhold ( 2000), Fidrmuc (2001) Moxnes (2003), Taylor (2003), Huang (2003) and Neary (1999) عنوان نماینده برای هزینه‌های حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود (آنکتاد، 2003 و لیماو و نیبل، 2001) که در ادامه به اهمیت این متغیرها خواهیم پرداخت. This paper aims at investigating the relationship between production and technology management in engineering industry in India as one of the developing countries. Keywords: production technology management, research and development (R&D), engineering industry, India In the absence of Dr. Shokouhi, we kindly acknowledge Dr. Hayati for revising the English abstracts and the English articles in volumes 7 and 8. The main objective of this paper is study of production technology management in engineering industry in India as an important developing country. There were five questions in relation to the first hypothesis: There is a significant positive relationship between high level of technology and competitive cost in large operation organization of engineering industries. This finding is interesting in light of suggestions in the technology managements in engineering industries in India; it is suggested that both the Government and the private sectors should engage in research and development of either jointly or separately to improve the imported technology."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.