چکیده:
تغییرات پویا در اقتصاد جهانی، تلاش های انجام شده توسط سازمان تجارت جهانی ( WTO ) در راستای جهانی کردن اقتصاد، شکل گیری تفکر دهکده ی جهانی و افزایش رقابت، کشورهای مختلف اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه را به این باور رسانده است که برای حضور و بقا در بازارهای منطقه ای، جهانی و حتی داخلی باید توان و قابلیت رقابت پذیری صنایع و سازمان های خود را افزایش دهند. در این میان، رضایت مشتری از کیفیت تولیدات و خدمات تنها راه ماندگاری در بازار رقابت پویا است. صنعت خودرو نیز از این روش مستثنی نیست. تولید کنندگان خودرو در کشور ما با چالش های فراوانی رو به رو هستند. رضایت مشتری و کیفیت تولیدات همواره چالشی بزرگ برای آنها به حساب می آید. اما عملکرد کیفیتی این شرکت ها، اغلب وابسته به عملکرد کیفیتی شرکت های تامین کننده ی قطعات مورد نیاز آنها است. ارزیابی عملکرد کیفیتی شرکت های خودرو ساز و رتبه بندی آنان براساس عملکرد کیفی کمک خواهد نمود که محصول نهایی نیز از کیفیت مطلوب برخوردار باشد. در این مقاله ضمن تشریح مفهوم مدل تعالی سازمانی و ارتباط آن با مفهوم مدیریت کیفیت، شرکت های قطعه ساز انتخاب شده در تحقیق براساس مفاهیم بنیادین مدل تعالی سازمانی با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) (یکی از روش های MADM است) مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و رتبه بندی شده است.
Dynamic alterations in global economy، the performed efforts by WTO in direction of globalization of economy، formation of thought of global village and increasing of competition، have pushed different countries including developed and/or developing countries to this belief that they should increase the power and ability of competition of their own industries and organizations for the presence and survival in regional and global markets. Among these، satisfaction of customer from the quality of productions and services is just the way of survival in the dynamic competition market. Automobile industry is not an exception in this regard. The manufacturers of automobile are faced to abundance challenges in our country، and the satisfaction of customer and the qualitative performance of these companies are almost dependent on the qualitative performance of part suppliers. The evaluation of qualitative performance of part maker companies and their ranking on this basis will help them raise their final production to reach a desirable quality. In this research، the selected part maker companies have been evaluated qualitatively and ranked on the basis of the attitudes of organizational excellence model using AHP method، which is one of the MADM modes، while the concept of organizational excellence model and its relation with the concept of quality management needs to be explained.
خلاصه ماشینی:
"دستاوردهای حاصل از ارزیابی در این مدل شامل نقاط قوت سازمان و زمینههای قابل بهبود آن که برای دستیابی به بهبودها فهرستی از برنامههای اولویت بندی شده را نیز پیشنهاد میکند.
جدول 1: امتیازات حوزههای 8 گانه مدل EFQM حوزهی عملکردی امتیاز حوزهی عملکردی امتیاز رهبری 100 فرایندها 140 خط مشی و استراتژی 100 نتایج مشتریان 200 منابع انسانی 90 نتایج جامعه 60 شراکتها و منابع 90 نتایج کلیدی عملکرد 140 نتایج کارکنان 90 جمع امتیاز تمام حوزهها 1000 / 9 ناحیهی مشخص شده در نمودار 1 نشان دهندهی حوزههای استفاده شده برای ارزیابی پیشرفت سازمان در جهت دستیابی به برتری است.
Multiple Criterial Decision Making Multiple Objective Decision Making Multiple Attributes Decision Making charns and cooper Wang and Fenton Pan Compensatory Methods در مدلهای غیر جبرانی 1 تبادل بین شاخصها انجام نمیشود؛ به این معنی که مزیتهای یک شاخص نمیتوانند نقاط ضعف شاخص دیگر را بپوشانند و هر شاخص به طور جداگانه مبنای ارزیابی گزینهها قرار میگیرد.
برای ارزیابی عملکرد کیفی شرکتهای قطعه ساز، در این پژوهش 10 شرکت قطعه ساز انتخاب شد و بر اساس پرسش نامهای مبتنی بر مفاهیم بنیادین مورد ارزیابی قرار گرفتند.
جدول 12: نتیجهی رتبه بندی شرکتهای نمونه نام شرکت پیستون ایران پارمیدا پارت لاستیک سراج نورتوس مشهد واشر فراصنعت شمال رادیاتور مپ سپاهان کوشش اطلس پمپ اریش خودرو رتبهها 2 9 3 8 10 1 6 4 5 7 ارزشها 17/0 046/0 162/0 052/0 042/0 171/0 068/0 109/0 096/0 059/0 در کلیهی محاسبات انجام شده در روش AHP این فرضیه وجود دارد که شاخصهای مورد استفاده برای ارزیابی مستقل از یکدیگر هستند برای بررسی این امر، آزمون معنیداری همبستگی شاخصها انجام و نتایج زیر حاصل شد."