Skip to main content
فهرست مقالات

اصالت فلسفه اسلامی

نویسنده:

(20 صفحه - از 36 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : حدیث، حجیت، قدمائی، قرائن، اخبار، احتمال، وثاقت، مسلک وثاقت، قدماء، روایات

خلاصه ماشینی:

"حاصل این که:بسیاری از قدما و اگر نگوئیم همه‌ آنان تا پیش از رواج بحثهای اصولی احادیث را از راه‌ نشانه‌ها و قرائن تصحیح می‌کرده‌اند و در این زمینه برخی به‌ برخی از قرینه‌ها مانند وثاقت راوی،بهاء بیشتری‌ می‌داده‌اند و برخی فقط بر اطمینان یا علم و یقین‌ منظور می‌داشته‌اند،بلکه می‌توان گفت بنابر آنچه از گزارش‌ شیخ طوسی و بسیاری از اخبار بر می‌آید مسلک وثاقت نیز در میان قدماء رائج بوده هر چند نمی‌توان مدعی شد که با مختصات کنونی‌اش رواج داشته است،زیرا اشاره شد که‌ با آنان،وثاقت را مدرک علم می‌گرفتند اما با همهء ناهمگونی شاید بتوان این را گفت که:بسیاری از آنان‌ یا همگان در یک چیز همگن و همراه بودند و آن اعتبار نکردن وثاقت راوی است بسان یک مایه و ملاک مطلق‌ کاری که در روزگار متأخرین به مثابهء یک کار درائی ارزنده‌ با نظر به دلائل مذکور در جای خود،انجام پذیرفت،ایضاح‌ این اشتراک قدماء که مرز اختلاف نظر قدماء و متأخرین‌ در تصحیح احادیث است پس از شرح دیدگاه متأخرین در اخبار خواهد آمد. دوم:پاسخ بر مبنای متأخرین( مسلک وثاقت)که‌ بدینگونه گفته می‌آید: این دسته از روایات با اینکه در ظاهر اتصال سند نداشته و راویانش به دلیل ارسال،ناشناخته مانده‌اند در واقع برخوردار از شروط صحت یا مطلق حجیت‌ می‌باشند،زیرا کسانی که روایات مذکور را به ارسال کرده‌اند،جز از راوی موثق و معتبر نقل حدیث نمی‌کنند بنابراین راویان نامبرده نشده موثق‌اند گر چه تک تکشان‌ به تفصیل نشناسیم،این پاسخ تنها روایاتی را چاره می‌کند که اشکالشان منحصر به ارسال سنمد است یا اگر مسندانه‌ بر راوی تضعیف شده مشتمل نباشند اما روایاتی که دارای‌ راوی ضعیف‌اند،و با این وصف بر آنها نام مقبول یا معتبر صحیح گذارده شده،بدین پاسخ چاره نمی‌شوند،بلکه‌ مشکلشان از رهگذر پاسخ سوم انجام می‌پذیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.