Skip to main content
فهرست مقالات

صد کلمه

نویسنده:

(16 صفحه - از 39 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : نفس، معرفت، انسان، معرفت نفس، تمثلات، عقل، قرآن، تجرد، نور، روح

خلاصه ماشینی:

"48-آن که در معنی حقیقی سعادت انسان درست نظر کند،پی برد که سعادت‌ نفس انسانی این است که از کمال وجودی خود در عداد جواهر مفارق از ماده‌ قرار گیرد تا در صدور افعالش مانند قوام ذاتش از ماده طبیعی بی‌نیاز گردد، چنانکه وصی علیه السلام فرمود:و الله ما قلعت باب خیبر و قذفت به اربعین ذراعا لم تحس به اعضائی بقوة جسدیة،و لا حرکة غذائیة،ولکن أیدت بقوة ملکوتیة و نفس بنور ربها مستضیئة،یعنی سوگند به خداوند من به قوت جسدی و حرکت‌ غذائی در از خیبر برنکنده‌ام و آن را به چهل ارش بدور نیفکنده‌ام چنانکه اعضایم‌ بدان احساس نکرده است،ولکن به قوت ملکوتی و نفسی که به نور رب خود مستضی‌ء است بر آن دست یافتم. 83-آن که در کار حواس و عقل بیندیشد هر یک را جاسوسی در حفظ و بقای شخص‌ می‌یابد،مثلا شخص غذا می‌خواهد،باصره دیده‌بانی می‌کند و تمیز میان غذا و جز آن می‌دهد،با بار دادن باصره،همین که دست بدان رسید لامسه بار نمی‌دهد که داغ است،غذای دیگر را بار داده است که معتدل است،تا خواهد بدهان برساند جاسوس دیگر به نام شامه دربان است و اجازه نمی‌دهد که بدبو است،غذای دیگر را اجازه داده است که بوی مناسب دارد،تا به دهان گذاشت‌ در آنجا جاسوس دیگر به نام ذائقه نشسته است و اجازه نمی‌دهد که بسیار تلخ‌ است،غذای دیگر را اجازه داد که شایسته است،اگر حیوان باشد می‌خورد،اما اگر انسان باشد یک جاسوس دیگر غیبی به نام عقل دارد و می‌گوید:هیچیک از آن جاسوسها در کار خود خیانت نکرده‌اند که اجازه داده‌اند،این غذا برای تن‌ گوارا است،ولکن تو انسانی،شیئیت تو صورت فعلیتی و حقیقتی به نام روح‌ است که این کالبد سایه‌ای از آن است،و این جواسیس همه سد نه او و از شئون‌ اویند،این غذا شبهه‌ناک است،غصبی است،مال یتیم است،زنهار و دو صد زنهار نخور که برای روحت ناگوار است،این غذای حرام با آن چنان کند که‌ هزاران بار به توان هزاران بار بدتر از خوراک نامناسب با تن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.