چکیده:
شرحی بر تاسیس موزه وقدمت تاریخی اشیاء آن، معرفی طبقات مختلف موزه و اشیائی که مربوط به دورانهای مختلف تاریخی بوده ودرهریک از طبقات جداگانه موزه به معرفی دید عموم قرار گذاشتهاند: اشیاء مربوط به دوران ماقبل تاریخ و عصر پیوسته به تاریخ تا اواخر قرن سیزده هجی شمسی و تالار گنجینه که شامل آثار نفیس چون جام حسنلو، ساغر طلای هخامنشی و غیره میباشد.
خلاصه ماشینی:
پیش از این که لالجینیها این چنین به تجارت کاسه کوزهها بپردازند، بر لعاب ظرفها نقش و نگارهای هنرمندانهای مینگاشتند که اکنون سالهاست به سببهای تجارتی پیشه خود از آن نقش و نگارها چشم پوشیدند تا به تولید بیشتر بپردازند‹1›.
برای آن کاسه دیگر نیز که نقش «طاووس» و «ماهی» و «پرنده» بر آن نگاشته شده است (تصویر شماره 4) شاید بتوان همین اندیشه را باور داشت.
اژدها به شکل پدیدهای آمیخته از چند جانور ساخته شده است: با دهان درندگان، بال پرندگان، دم و پاهای جانوران دیگر (تصویر شماره 7) / / تصویر 6 تصویر 5 / روی هم اینکه نقش و نگارهای عامیانه ایران تنها برای فریبندگی و لذت چشم نیست، بلکه گذشته از نمایش شکل زیبا و بیرون آراسته، جنبههای درونی آنها نیز در خور درنگ و باریک بینی است.
تصویر 7 یکی دیگر از مشخصات همین کاسههای بخش نخستین این است که نقش و نگارها را تنها به یاری «خط» و «سطح» که با لعابهای رنگین پوشیده است نگاشتهاند و «سایه روشن"ها و تیرگیهایی را که سبب ابهام است و از صراحت و رسایی میکاهد به کار نیاوردهاند.
در نخستین نگاه به این نقش و نگارها، آشکار میشود که بر عکس آنچه در کاسههای بخش پیشین دیده بودیم، در این کاسهها، هنرمند سفالینهساز قلممو را برای نگاشتن نقشها بیدودلی و بیتردید و به تندی گردانده است.
حرکت خط در این نقش و نگارها هر جا و همه جا لطیف و دلانگیز است که کمتر میتواند در پدیدههای دیگر نقش و نگارهای عامیانه ایران را باز کند‹5›.