چکیده:
ش 45و46 (تیرومرداد 45): 39-45، تصویر. اشیاء مفرغی لرستان ]از مجموعه شخصی آقای مهندس فروغی[: تاریخچه مختصری درباره بکاربردن مفرغ در دنیا و ایران، مطالبی درباره مفرغهای بدست آمده و علائم و خطوط منقوش روی آنها، نظر دکتر گیرشمن درباره مفرغهای بدست آمده از لرستان، توصیف و تشریح مفرغهای لرستان که شامل: بتها، مظاهر مذهبی و مقدس، وسائل زینتی، وسایل روزمره، آلات و ادوات جنگی میباشند، بررسی نقشها و اشکال حک شده و یا قالبگیری شده.
خلاصه ماشینی:
موبدان و گاه وابستگان بدولت از این حربه تهمت و تکفیر علیه مخالفان خود استفاده میکردند و هر کس را میخواستند منکوب و مغلوب سازند و از میان بردارند باو تهمت میزدند که مخالف زند و اوستاست و خارج از مذهب است و همچنین برای آنکه مردم کتابهای دوران اشگانیان را نخوانند و از سرگذشت آن دودمان آگاه نگردند آثار آن دوران را هم زندیک مینامیدند، عربها در ایران با اطلاع از مفهوم این کلمه چون با ایرانیها سرو کار داشتند همین کلمه را به صورت معرب زندیق بکار میبردند و آنچه نوشته بدست میآوردندآن را زندقه میخواندند و به تهمت و افترا به شکنجه و عذاب میکشیدند1.
اگر ما سخن از سیر تحول زبان و ادبیات در دوران باستان به میان میآوریم منظور اینست که بدانیم نفوذ فکری و معنوی ملت ایران چه اثراتی در جهان گذشته و تمدنهای ملل دیگر داشته است.
برای نسل امروز ایران بسیار ارزنده و گرانقدر است که بداند هنگامیکه ملتهای دیگر غارنشین بودند و یا مانند بهائم تنها اندیشهشان تأمین خوراک و پوشاک بود، قوم آریائی ایران زمین به ثبت و ضبط آثار ذوقی و هنری و دانشهای گوناگون میپرداختند و کتابخانهها داشتهاند و نتیجه تجربیات و تفکرات دانشمندان و متفکران خود را مدون میساختند و در دسترس استفاده نسلهای بعد قرار میدادند و راه تحقیق و تتبع میپیمودهاند.
گذشته از اینکه اشعار ایرانی در ایران باستان هجائی بوده قیافه نیز داشته است و این هیچ صحیح نیست اگر تصور شود که ایرانیها قافیه را از عرب آموختهاند.