Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و تحقیقی در زمینه شروح کافی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : حدیث ، اجتهاد ، تفسیر ، نقد ، متن ، کلام ، عقل ، کافی ، قرائن ، قرآن

خلاصه ماشینی:

"بر پایهء آنچه آمد واضح می‌شود که منع تفسیر به‌ رأی از سوی پیغمبر(ص)و ائمه(ع)از جملهء مآثر علمی آنان‌ است که بسائقه رأفت و لطف در زمانها و زمینه‌های‌ مناسب با ملاحظهء حکمت،پیوسته بر اندیشه‌های‌ حقیقت جو ارزانی شده،این منبع از تفسیر به رأی ناشی‌ از ملاک تعبدی نیست،بلکه برخاسته از یک ملاک‌ محض عقلی و الزام عقلایی است و در عین حال که با (*)این گوشه از سخن اشاره است به دیدگاه حقیر در امکان امر و نهی‌ مولوی در زمینه‌های ارشادی،بدین شرح:که ممکن است امر شارع‌ در عین منظور کردن ارشاد به مصلحت یا ملاک یا حکم عقلی‌ دارای جنبهء مولوی هم باشد،بر این مبنا اگر عقل حکم الزامی در موردی صادر کرد شرع می‌تواند افزون بر ارشاد محض به حکم‌ عقلی مذکور حکم الزامی شرعی نیز صادر کند،گر چه این حکم‌ فقط به ملاک آن حکم عقلی باشد. و بدیگر سخن پس از آنکه دستگاه دو عقل نظری و عملی در راستای فشارها و تراشها و بیزشهای نقادی قرار گرفت و صور و عناصر آنها به‌ قدر میسور شناسایی شد و شکل یافت و از دیگر امور جدا گردید و پس از آنکه مختصات و عناصر دو طریق‌ اصولی و اخباری نیز به تفسیر و نقد گرفته شدند و سرانجام از آن پس که اصول متلقاة و دریافت شده از معصومین علیهم السلام به اندازهء میسور تفسیر گردیدند،منطقا ماهیت طریق جدید اجتهادی بسان‌ محصول نقدها و تفسیرها ایجاب می‌گردد. مرحله دوم از شرح(تفسیر محتوا) در مرحلهء نخست از شرح علمی متون سخن آمد و ثابت شد که تنها یک طریق صحیح برای شرح وجود دارد که عبارت است از کشف محتوای متن از طریق‌ صورت و ماده و دیگر ویژگیهای آن قرائن کاشفه، در صورتی که عینی و قابل ارائه باشند معتبر و با ارزشند و در غیر صورت مذکور اعتباری ندارند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.