"وقتی از پزشکی درباره خوردن خیار نظر بخواهید،برای جواب گفتن بشما با شخص خود مشورت میکند تا ببیند که آیا خیار دوست دارد یا نه اگر معده او با خیار سازگار نباشد و آنرا بد هضم کند،شما را بشدت از خوردن خیار منع میکند در صورت عکس دستور میدهد که از خوردن خیار،تازه و شور شده،صبح و شام،غفلت نورزید بنابراین،اگر دیدید که معلم نمونهء من،اگر بخود من شبیه نباشد,بآن چیزی شبیه است که میتوانستم چنان باشم که دوست دارم بآن صورت میشدم زیاد تعجب نکنید. تعلیم خود با جزوهنویسی و با نطق کردن و با کلاسهای خطابهیی غیرممکن است تازه مواظب همه این نکات بودن برای معلم خوب بودن کافی نیست معلم باید حرفه خود را خوب فراگرفته باشد از آنجا این سؤال پیش میآید که:آیا دانشسرای عالی وظیفهیی را که برعهده دارد خوب انجام میدهد؟و اگر چنین نیست،چگونه باید سازمان آن عوض شود؟اگر فرض کنیم معلم جوانی در اختیار ما باشد؛چه کنیم که این معلم جامد و خشکیده نشود و با گذشت عمر معلومات وی نیز پیوسته ترو تازه و سازگار با روز باقی بماند؟ خواننده پس از این در خواهد یافت که چراچنین مطلبی را در مقدمه کتابی کاملا عملی مربوط به«اندازهگیری نیرو و زمان»آوردهام. اگر مانند من بر این عقیده هستید که ساختمان عقلی و فکری صحیح مستلزم آنست که شاگرد شما براند که اصل یا قانون عملی از کجا بر میخیزد و چگونه آنرا بنا میکنند و از چه راه مورد تطبیق قرار میدهند آنوقت معلوم میشود که توضیح پایه و اساس هر تعلیم عمای مبتنی بر عقل و منطق است. برای این منظور لازم است که شاگرد نیز بنوبهء خود جای معلم را بگیرد،و آنچه را که تصور میکند که فهمیده است بیان کند و توضیح دهد."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)