خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) معرفی کتاب کتاب دارای شانزده فصل است و در این شانزده فصل مسائلی چون تاریخچه و روشهای روانشناسی کودک،مطالعهای دربارهء پرورش رشد بدنی،اساس یادگیری و ادراک،انگیزش و پرورش و یادگیری،پرورش زبان و تفکر، پرورش هوش،پرورش عاطفی،پرورش اجتماعی پرورش شخصیت،سالهای دوران بلوغ و بالاخره کودکان در مدرسه،مورد بحث واقع شده است.
در فصلهای سوم و چهارم بهطور اختصار دربارهء جنبههای پرورش کودک تا سن نه و ده سالگی بحث شده است و دورهء قبل از تولد،یعنی زمانی که هنوز کودک در رحم مادر است،مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که یادگیریهای اولیه در اواخر دوران رحمی قابل تشخیص است.
فصل پنجم دربارهء رشد بدنی است که درفصل سیزدهم نیز تا حدی بدان اشاره شده است و بهخصوص تأثیر ترشحات غدد داخلی چه از نظر بدنی و چه از نظر پرورش روانی مورد تأکید قرار گرفته است.
اهمیت یادگیری اجتماعی از نقطهء نظر پرورش رفتار آدمی نیز در فرصتهای متعدد مورد بحث قرار گرفته است.
این امر بهخصوص در مورد غدهء هیپوفیز بیشتر از سایر غدد صادق است،زیرا این غدد،بهطور مستقیم یا غیر مستقیم،بیشتر از 10 نوع هورمون مختلف ترشح میکند که بر روی فرایند رشد تأثیر کلی دارند.
مشکل است بتوان قبول کرد که میتوان از بهداشت روانی در مدرسه و یا هر مؤسسهء دیگر بهطور مؤثر استفاده کرد؛مگر اینکه کاربرد آن توسط افراد بصیر و تربیتشده صورت گیرد(البته معلمینی هستند که شخصیت آنان به نحوی نفوذ شفادهندگی دارد و این امر در مورد بعضی از والدین هم صادق است)یکی از وظایف مهم هر مؤسسهء تربیت دبیر،مطالعه و بحث دربارهء پرورش شخصیت معلم است.