Skip to main content
فهرست مقالات

عقل، چهارمین منبع اجتهاد

نویسنده:

(17 صفحه - از 2 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : عقل ، عقل ، حسن و قبح ، حکم ، حسن و قبح عقلی ، حکم عقل ، حجیت ، ادراک ، احکام شرعی ، انکار حسن و قبح عقلی

خلاصه ماشینی:

"ب‌ ولی صاحبان نظریه دوم با توجه به آیات و اخباری‌ که می‌گوید خداوند آنچه را که می‌خواهد انجام‌ می‌دهد-به هر چه اراده کند حکم می‌کند-مانند آیه: «فعل ما یشاء و یحکم ما یرید» -اعتبار عدالت را در کارهای او انکار کرده‌اند و بر این اعتقادند که اراده خدا و کار او محدود به هیچ میزان و معیاری نمی‌شود، و هر کاری را که او انجام دهد درست می‌باشد و معیار عدل خواهد بود،یعنی عمل خداوند با هیچ ملاک‌ خارجی سنجیده نمی‌شود بلکه عمل او ملاک آفرین‌ است و بدین جهت اگر به فرض خداوند،کسی را بدون‌ گناه به دوزخ اندازد و گناهکاری را در بهشت جای دهد، چون عمل،عمل اوست به هر حال عدل است و ملاک‌ دیگری در خارج وجود ندارد تا اراده خداوند بر اساس‌ آن سنجیده و حکم به چگونگی آن شود. دلیل چهارم- اگر حسن و قبح در متن افعالی با صرف نظر از حکم شارع نهفته باشد باید معتقد شد: امتهایی که فاقد رسول بوده یا قاصر در شناخت رسول‌ بوده‌اند و یا قبل از بعثت رسولان می‌زیسته‌اند در پیشگاه خداوند معاقب هستند،زیرا اگر رسولان حکم‌ شرع را برای آنها بیان نکرده‌اند،دست کم عقل ایشان‌ حسن و قبح واقعی افعال را به ایشان نمایانده است و آن به حکم عقل مکلف به اتیان‌ حسن و اجتناب از قبیح بوده‌اند در حالی که این‌ معنا خلاف آن چیزی است که از قرآن فهمیده می‌شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.