خلاصه ماشینی:
در مورد این کودکان،دیگر کافی نیست که به آنها امکان داده شود کهپرخاشجویی خود را بیرون بریزند،بلکه باید آنها را مستقیما برانگیخت که ازامکاناتی که در اختیارشان گذاشته میشود استفاده کنند و در صورت لزوم به آنها بهنحو بسیار محسوس نشان داد که چگونه گرایشهای پرخاشجویانۀ خود را آشکار کنند،ولی در بیشتر موارد مفید و حتی ضروری است که برای درمان اینگونه کودکان بهروانپزشک یا روانشناس مراجعه کنند.
آیا تاکنون سازمان یا گروهی بسیجشده،که مجدانه برنامههای درسی دورههایمختلف را بررسی و ارزشیابی کند،روشهایتدریس و کاربرد آن را بسنجد و اساسا بدانیمکه سیستم رایج آموزش و پرورش چگونهاست،تا چه حد برمبنای نیازهای جامعهطرحریزی شده،چه نواقصی دارد،احیانا چهسهلانگاریهایی در اجرای آن به عمل آمده وعلت آنچه بوده و اصولا تأثیرات مفید یامضر آن چیست؟لازمۀ اجرای این طرحسرمایهگذاری و اشتغال مطلعین و متخصصیناست که مدتها در زمینههای گوناگون ومحیطهای مختلف صرفا به کار پوژهش،تجربه،ارزیابی و تحقیق و بالطبع در ارتباط با معلمو کلاس و شناخت اخلاق اجتماعی باشند وبه سخنی دیگر جامعهشناسی محیط مورد مطالعهخود را بفهمند.
مسلما برنامهریزی آموزش و پرورشهر کشور در جهت پرورش نیروهای کارآمد وماهر و مفیدی است که بتواند در جهت رشداقتصادی نقش عمده و حساس را در آیندهبر عهده بگیرد و نیز پرورش ذهنیات اخلاقیاتو اعتقاداتی است که میخواهند در جامعهحکمفرما باشد،به این لحاظ که آن اصول رابرای بهتر ساختن شرایط اجتماعی و پیشرفتجامعه مفید تشخیص میدهند.
اگر توجه دولت مثلا در سالهای آینده رونقکشاورزی است ضمن تهیۀ طرحهای درازمدتآموزش و پرورش و آماده ساختن گروههایمتخصص در این رشته شرایط اجتماعی راطوری فراهم آورد که این گروه جذب بازار کارشوند و از تحصیلات و تجربیات آنها در آنزمینه خاص به خوبی استفاده شود.