Skip to main content
فهرست مقالات

نقد متدهای فقهی و آموزشی حوزه

مصاحبه شونده:

(28 صفحه - از 5 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : فقه، اجتهاد، فقیه، احکام، استنباط، اسلامی، علمی، سنتی، اصول، آراء

خلاصه ماشینی:

"ولی هر چه از عصر حضور ائمه(ع)دور می‌شویم این نیاز بیشتر شده و طبیعتا دامنه عمل آن گسترش یافته است و بر اساس تفسیمی که من از ادوار اجتهاد و فقه به‌ عمل آورده‌ام عصر شکوفایی فقه به دوره چهارم از ادوار هشتگانه اجتهاد و ادوار نهگانه(به تصویر صفحه مراجعه شود)فقه که طلایه‌دار آن شیخ طوسی بوده است بازگشت دارد،زیرا از آن زمان‌ اجتهاد از راه منابع شرعی برای شناخت احکام حوادث واقعه بگونه عملی بکار گرفته‌ شد که در نتیجه آن فقه شکوفا و از نظر مصادیق گسترش پیدا نمود. فرمایش امام امت ناظر به چیست؟ جای این سؤال باقی است که اگر حقیقت فقه پویاست و نمی‌توان پویایی را از فقه جدا کرد پس چرا حضرت امام امت حوزه‌های علمیه را بارها،مخصوصا در نامه‌ اخیر به آقای انصاری دام توفیقه،دعوت به اجتهاد در مسائلی نموده‌اند؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) در پاسخ باید گفت:دعوت حضرت امام روحی فداء بر اساس احساس نیاز ضروری نسبت به اموری بوده که شرائط حاضر ایجاب کرده است. ما افتخار داریم که اجتهاد در فقه امامیه استمرار دارد و آن را با رویدادها همگام‌ می‌کند،ولی باید توجه داشته باشیم که این اجتهاد همیشه نباید در عمق و ریشه‌ها و (به تصویر صفحه مراجعه شود) اصول و مبانی باشد،بلکه باید در طول و گستره مسائل مستحدث هر عصر به‌ مقتضای عینیتهای جاری زمان جاری شود،پویایی فقه بدین معناست و کسانی که‌ در حوزه‌های علمی سخن از پویایی فقه به میان می‌آورند منظورشان همین است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.