Skip to main content
فهرست مقالات

شیخ علاءالدولة و چهل مجلس

نویسنده:

(7 صفحه - از 103 تا 109)

کلید واژه های ماشینی : شیخ علاءالدوله سمنانی ، چهل مجلس ، شیخ علاء ، آثار شیخ علاءالدوله سمنانی ، آثار شیخ علاءالدوله ، افکار شیخ علاءالدوله سمنانی ، مکتب ، پیروی شیخ علاءالدوله سمنانی ، آراء شیخ علاءالدوله سمنانی ، میان پیروان مکتب تصوف عملی

خلاصه ماشینی:

"در پاسخ به این سئوال که اگر دیدگاه علاءالدوله با طرز آراء قشیری و محمد غزالی همگون‌تر بوده تا با طرز آراء مشایخ روزگار خود،پس این رباعی شیخ‌ سمنانی در وصف سماع را چگونه می‌توان توجیه نمود؟: این وجد و سماع ما مجازی نبود وین رقص که می‌کنیم بازی نبود با بی‌خبران بگو که ای برخردان‌ بیهوده سخن به این درازی نبود «شیخ علاءالدوله سمنانی» مناسب بود توضیحی در مورد روش و طریقت‌ صوفیانه شیخ علاءالدوله و نیز مرادش یعنی اسفراینی‌ در مقدمه مصحح گرامی چهل مجلس ذکر می‌شد،آنجا که درباره نامه‌های سمنانی به اسفراینی آمده است: «مجموعه این نامه‌ها،در شناخت مکتب طریقتی‌ سمنانی و نیز شیخ او،بسیار ارزشمند می‌نماید. » (صفحه 53 مقدمه) چهل مجلس در کتابشناسی آثار شیخ علاءالدوله در این بخش به سه مورد به شرح و تربیت ذیل‌ پرداخته می‌شود: الف-عدم صحت امالی چهل مجلس از سوی شیخ‌ علاءالدوله:مصحح محترم،چهل مجلس را از امالی شیخ‌ علاءالدوله و از تحریرات امیر اقبال شاه دانسته‌اند،حال‌ آنکه امیراقبال خود در دیباچه چهل مجلس چنین‌ نگاشته است:«اما بعد،بدان ای طالب حق مبین و سالک صراط المستقیم که این نسخه را تألیف کرد برادر دینی و محبوب یقینی امیر الفقراء و فقیرالامرا جلال الملة و الدین امیر اقبال بن سابق سجستانی». حال به دلایل این ادعا پرداخته می‌شود: امیر اقبال شاه جلال الدین بن سابق سجستانی از مریدان خاص و اصحاب مقرب شیخ علاءالدوله سوده‌ است،او در مقام ثبت و تحریر سخنان و احوال شیخ‌ خود برآمده و گفته‌های شیخ را در چهل جلسه به نام‌ چهل مجلس یا رساله اقبالیه گرد آورده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.