چکیده:
رقابت در بازارهای بینالمللی برای کسب سیم بیشتر در تجارت جهانی, روزبهروز
فشردهتر و پیچیدهتر میشود. در این میان تولید کنند گان و صادر کنند گانی موفق میشوند
که با برخورداری از فناوری روز در بخش تولید و بهرهگیری از مدیریت علمی بازار بتوانند
قیمت تمام شده و هزینههای تجاری را برای عرضه محصولی استاندارد کاهش دهند.
با توجه به سیم بیشتر کشورهای پیشرفته در تجارت جهانی (تقریبا سهچهارم حجم تجارت
جهانی). سابقه طولانی حضور آنپا در بازارهای بینالمللی و نیز برخورداریشان از علوم و
فناوری و نیز مدیریت علمی, دستیابی به سیم بالاتر در تجارت برای فعالان اقتصادی در
کشورهای در حال توسعه چندان آسان نیست. اگرچه غیرممکن نیز نمیباشد.
مزیتهای نسبی در اقتصاد کشورهای روبهرشد کم تیستند که بپره گیری بهینة از آنها در
کنار جذب سرمایهگذاری و فناوری و مجپز شدن به علوم مدیریت بازار. میتواند توان
رقایت فعالان اقتصادی و کار آفرینان ان کشورها را قوت بخشد. فراوانی منابع طبیعی. نیروی
انسانی ماهر و ارزان, انرژی و... مزیتهایی است که برای افزایش سیم بیشتر در تجارت
جهانی میتواند. مورد استفاده قرار گیرد.
در این میان رشد کار آیی تجاری برای کاهش هزینهها و تقویت بنیه رقابت نیز از اهمیت
ویژهای برخوردار است. در شماره قبلی نشریه «بررسیهای بازرگانی» با رهنمودهایی برای
افزایش کار آیی تجاری آشنا شدیم. اینک بخش دیگری از این مقوله را با عنوان «حمل ونقل» از
نظر میگذرانیم.