چکیده:
دامپینگ به مغیوم رقابت مکاران4 یا تبعیض در قیمتها در بازرگانی با خارج که از سوی برخی
شرکتهای خصوصی و گاه با حمایت دولتی صورت میگیرد. اغلب خسارات سنگینی برای اقتصاد داخل یا
صنایم خاص کشورهای وارد کننده به دنبال دارد.
شرکتهای خصوصی با اهداف ویژهای نظیر کسب سیم بیشتر در بازار هدف. گرفتن انحصار
بازار هدف در دست خود یا کاهش مازاد ذخایر کالایی خود برای محصولاتی که قابلیت رقابت و
قفروش خود را از دست دادهاند. حتی با تحمل زیان در کوتاهمدت. اقدام به دامپینگ مینمایند. در
این حالت بای کالای صادراتی در حد هزینههای متغیر تعیین میشود و با حفظ قیمتها در بازار
داخلی از طریق کنترل عرضه. هزینههای ثابت تامین میشود و بخشی از محصول با قیمتی کمتر از
قیمت نهایی به بازار خارجی ارسال میگردد.
بااین وصف تولید کنندگان کالای مشابه در کشور وارد کننده توان رقایت خود را از دست
میدهند و از بازار خارج میگردند و تولید کننده خارجی با استفاده از تبعیض در قیمتها در
بازرگانی با خارج, قدرت انحصاری در بازار کشور وارد کلنده کسب کرده و پس از خروج دیگر
رقبا از بازار, نیات خود را عملی میکند.
اقدام به دامپینگ در موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت و سند گفتوگوهای دور اروگوئه
(۱۹۹4) ممنوع اعلام شده است و کشورهای عضو گات و سازمان جهانی تجارت میتوانند. علیه دامپینگ
به انجام اقدامات جبرانی تا حد لغو مناسبات تجاری در صورت تایید ادعایشان اقدام کنند.
در این مقاله به تجربه و تحلیل موضوع دامپینگ موقعیت کشورهای در حال توسعه در این زمینه و اثر گذاری آن در تجارت جهانی می پردازیم