خلاصه ماشینی:
"یعنی این سؤال مطرح بود که آیا دانشآموزانی که مورد قبول میباشند، در دروس نیز پیشرفت بیشتری دارند؟ پس از بررسی فرضیه و محاسبهء نتایج با 99%اطمینان میتوان قضاوت کرد که بین موقعیت فرد در گروه و پیشرفت تحصیلی او رابطه مستقیم و معتبر وجود دارد.
در ادامهء بحث در مورد سازگاری آموزشی و پیشرفت تحصیلی، بررسی حاضر نشان داد که از لحاظ نحوهء یادگیری و سرعت آن، بین دو گروه پسران و دختران اختلاف معنیدار وجود دارند.
به عنوان مکمل سؤالات فوق از دانشآموزان در مورد اضطراب،در پرسشنامهء والدین نیز سؤال گردید«آیا موقع رفتن به مدرسه مضطراب است؟»که در اینجا نیز حتی مقایسهء سادهء پاسخها، مشابه بودن نتایج را بین دو گروه پسران و دختران نشان میدهد.
پیشنهادات با توجه به نتایج حاصل از انجام این تحقیق پیشنهاداتی را که در بهبود سازگاری اجتماعی،آموزشی،عاطفی کودکان در کلاس اول دبستان میتواند موثر واقع گردد فهرستوار ذکر مینماییم: 1)نظر به اهمیت مرحلهء ورود به دبستان،و اختلالاتی که از نظر سازگاری میتواند همراه داشته باشد والدین و خانواده در مراحل قبل از شروع دبستان بایستی آگاهی مناسب به کودک خود بدهند، یعنی از رفتن به مدرسه به عنوان تهدید و تنبیه هرگز استفاده ننمایند....
4)نظر به رابطهء مثبتی که بین پیشرفت تحصیلی و مقبولیت اجتماعی(موقعیت کودک در گروه همسن)در این بررسی نیز به دست آمد،اهمیت نتاثیر متقابل این دو عامل در یکدیگر،شایسته است در دورهء دبستان،به خصوص سال اول،برنامهریزیها به نحوی صورت گیرد که علاوه بر آموزش و یادگیری،به موقعیت کودک در گروه همسن و سازگاری اجتماعی وی توجه اساسی گردد."