خلاصه ماشینی:
"ولی خصوص علی بن ابراهیم را درک نکرده،و تفسیر او را با واسطه نقل مینماید،واسطه مذکور: ابوالفضل العباس بن محمد بن القاسم بن حمزة بن موسی بن جعفر علیهما السلام*،و تاکنون ناشناخته است.
شواهد و ادله به نظر میرسد،اگر کتاب فعلی، بصورت تحقیقی و دقیق با تأمل و موشکافی اسانید و متون،چاپ شود خود مطالعه و نظر در کتاب،صد در صد نظر ما را تأیید خواهد نمود،و اصولا نیازی به نوشتن مقالهای در این جهت نخواهد بود،ولی فعلا که کتاب به صورت فعلی در دسترس است ناگزیر از اقامه شواهد و ادله موجود در خود کتاب میباشیم: 1-مؤلف پس از خطبه کتاب تفسیر را بدینگونه آغاز مینماید:«اقول:تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم،حدثنی ابوالفضل العباس بن محمد بن القاسم بن حمزة بن موسی بن جعفر علیهما السلام،قال:حدثنا ابوالحسن علی بن ابراهیم قال:حدثنی ابی رحمه الله عن محمد بن ابی عمیر».
توضیح نکتهای در اینجا ضروری است: وقتی ما میگوییم در کتب مشهور،علی بن ابراهیم از این افراد نقل نکرده است،مراد ما کتابهای حدیثی معروف مانند امامیه به استثنای کتاب فعلی است،یعنی مثلا در کافی،یا کتب متعدد صدوق موردی نیست که علی بن ابراهیم از ابن عقده و یا محمد بن همام بغدادی روایت نماید(حال آنکه روایت از این دو،در این کتاب فوق العاده فراوان است).
در جزء اول، صفحات:102،198،224،271،سند خود را به این طریق-با اندکی تغییر-نام میبرد: «حدثنا احمد بن محمد الهمدانی، قال:حدیثی جعفر بن عبد الله قال:حدثنا کثیر بن عیاش،عن زیاد بن المنذرابی الجارود،عن ابی جعفر محمد بن علی علیه السلام»."