خلاصه ماشینی:
"این طرح از جمله تدابیری است که در برخی کشورها از جمله فرانسه و بلژیک برای مقابله با افت و ترک تحصیل دانشآموزان و نوجوانان طبقهء محروم و بالا بردن مشارکت اجتماعی ساکنان آن مناطق بهء کار گرفته میشود.
براساس مصوبات این طرح دانشآموزانی که در درس خاصی نمرهء تجدیدی گرفته باشند،مجازند در کلاسهای جبرانی تابستانی و بعد از آن در امتحاناتی که در پایان کلاسها برگزار میشود شرکت کنند و در صورت کسب موفقیت در امتحانات،نمرهء قبولی آنان در کارنامه ثبت میشود و از شرکت در امتحانات شهریورماه در همان درس معاف میشوند.
در راستای تحقیقات مربوط به بررسی ضرورت،نقش و میزان کارآیی کلاسهای جبرانی تابستانی پژوهشی تحت عنوان«بررسی عملکرد کلاسهای جبرانی تابستانی در چارچوب سیاستهای آموزش جبرانی وزارت آموزش و پرورش در کاهش افت تحصیلی در هنرستانهای فنی و حرفهای شهرستان بروجرد»انجام شد که نتایج این تحقیق برای برنامهریزان و مجریان و دستاندرکاران آموزش و پرورش کشورمان بسیار مفید است.
روشهای آموزشی و ارزشیابی بهء کار گرفته شده از جانب آموزگاران زحمتکشی که در این کلاسها خدمات آموزش را ارائه میدهند، نقش بسیار مؤثری در بالا بردن کیفیت آموزشی این دورهها دارد:پس لازم است مدیریت مدارس این روشها را کنترل کنند و بر آنها تأکیدات لازم به عمل آید.
(3)-معاونت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، «نتایج ارزشیابی از ثمربخشی طرح تشکیل کلاسهای جبرانی و کاهش مواد درسی و ساعات هفتگی پایه یک راهنمایی تحصیلی»(تهران،وزارت آموزش و پرورش،1368) (4)-حسن دیناروند،بررسی عملکرد کلاسهای جبرانی تابستانی در چهارچوب سیاستهای آموزش جبرانی وزارت آموزش و پرورش در کاهش افت تحصیلی در هنرستانهای تحصیلی در هنرستانهای فنی و حرفهای شهرستان بروجرد در سال 75-74،پایاننامهء فوقلیسانس،(تهران:دانشگاه علوم تربیتی دانشگاه تهران،1375)."