Skip to main content
فهرست مقالات

نگرش روان شناختی بر جنبه های پنهان ارزشیابی تحصیلی

نویسنده:

(3 صفحه - از 42 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : ارزشیاب ، اطلاعات ، دانش‌آموزان ، ارزشیابى ، نمرۀ قبلى دانش‌آموز اطلاعاتى ، قبلى دانش‌آموز بر رفتار ارزشیابى ، اسناد ، شکست ، دانش‌آموزان وقتى انتظار موفقیت ، امتحان

خلاصه ماشینی:

"وقتی موفقیت از طریق عواملی ایجاد می‌شود که دانشجویان می‌توانند آن را کنترل کنند،(مثل کوشش و انگیزه)،در آن صورت می‌توانند فرض کنند که نمره‌های خوب به عوامل بیرونی غیر قابل کنترل،مثل آسان بودن درس و آسان بودن آزمون،نسبت داده شود،به این تردید دچار خواهند شد که آیا خواهند توانست سطح نمرۀ کنونی خود را حفظ کنند یا نه؟برعکس اگر دانش‌آموزان ناموفق بر این باور باشند که می‌توانند دلایل عملکرد ضعیف خود را کنترل کنند،این انتظار در آنان پیدا خواهد شد که در آینده بر این موانع غلبه کنند. تحقیقات نشان داده است که وقتی دانشجویان و دانش‌آموزان نمره‌های مکتسبه خود را در نخستین امتحان یک درس، به توانایی شخصی خود و آسان بودن آزمون نسبت دهند،نمره آن‌ها در امتحان بعدی آن درس کمتر خواهد شد. ب)تأثیر عملکرد قبلی دانش‌آموز بر رفتار ارزشیابی{b103b} تحقیقات و آزمایش‌هایی که دربارۀ این پدیده صورت گرفته است نشان می‌دهد که ارزشیاب‌ها در مورد دانش‌آموزانی که می‌شناسند و دانش‌آموزانی که نمی‌شناسند، به طور متفاوت قضاوت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی اوراق به دانش‌آموزان قوی نسبت داده شده،میانگین نمره‌های آنان 11/16 و زمانی که به دانش‌آموزان ضعیف نسبت داده شده است،با میانگین 9/65 نمره‌گذاری شده است به عبارت دیگر، میانگین‌های اوراق معین در نمونۀ مورد نظر تا بیش از 1/5 نمره تفاوت وجود دارد. وقتی مربیان دانش‌آموزان خود را قانع کنند که شکست آن‌ها مربوط به عوامل درونی ناپایدار مثل تلاش و کوشش خود آن‌هاست،عملکرد آن‌ها در امتحانات بعدی بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.