خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2:بالا:نقطهها را بهم وصل کنید پائین:راهحل ارتباط نقطهها تنوع تمرین و فعالیت:از زبانآموزان خواسته شود یک انشاء فرآیندی کوتاه بنویسند و جزئیات حل معما و وصل کردن نقطهها را ارایه کنند،پیشنهاد میشود با یک عبارت اصلی و مهم شروع کنند که بیانگر نگرش آنها درباره موضوع باشد(مانند آیا آسان است؟آیا نیاز به مهارت یا ادراک خاصی دارد؟)سپس پیشنهاد شود که جزئیات حل مسأله را ارایه کرده و از عبارت مقدماتی(مانند then,second,first و امثال آن)برای نشان دادن مراحل مختلف استفاده نمایند.
تمرین 4: More Dots هدف اصلی: استفاده از تخیل و تجربیات زبانآموزان برای حل معماهای مشکلتر هدفهای زبانی: 1-تمرین با لغات مربوط به دستورالعمل 2-توصیف یک فرآیند 3-استفاده از فعلهای امری( move,go,draw , connect و امثال آن) سطح:مقدماتی تا پیشرفته اندازه گروه:فردی یا سه نفری مطلب:پلیکپی با نقطههای بیشتر روش کار 1-به هر زبانآموز یک پلیکپی با نقطههای زیاد(جدول 3-3 الف)ارایه و توضیح داده شود که در این تمرین 16 نقطه وجود دارد که باید با استفاده از شش خط مستقیم به یکدیگر وصل شوند.
هدفهای زبانی: 1-ارایه دستورالعمل یا راهنمایی کامل 2-دقیق گوش دادن و اجرای دستورالعمل 3-تمرین با لغات مربوط به شکل و اندازه 4-استفاده از فعلهای امری( put,make,draw و امثال آن) 5-استفاده از حروف اضافه مکان( inside,n?ext to , to the right,outside و امثال آن) سطح:مقدماتی تا پیشرفته (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3:پلیکپی نقطههای زیاد پایین:راهحل اندازه گروه:یک دواطلب و بقیه کلاس مطالب:یک پلیکپی برای داوطلب و مداد و کاغذ برای بقیه کلاس روش کار 1-از یک نفر داوطلب بخواهید بقیه زبانآموزان را راهنمایی کند که چگونه نموداری را که نمیبینند ترسیم کنند(جدول 4-3)."