خلاصه ماشینی:
"با توجه به این که پژوهشکدهء تعلیم و تربیت در درجهء نخست متولی پژوهش در آموزش و پرورش سراسر کشور است،برنامههای اجرایی معلم پژوهنده همواره جزو وظیفهء این سازمان نوپای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش قرار نمیگیرد.
اگر بپذیریم که هر معلمی بنا به ضرورت شغلی،باید پژوهشگر مسائل کلاس و مدرسهء خودش هم باشد،لازم است این برنامه،برای حدود نهصد هزار معلم و دیگر کارکنان وزارت آموزش و پرورش، برنامهء اجرایی داشته باشد!این کار نه شدنی است نه جزو هدفهای پیشبینی نشده برای این سازمان پژوهشی به حساب میآید.
به نظر میرسد وقت آن رسیده است که متولیان تربیت نیروی انسانی و آموزش وزارت آموزش و پرورش وارد میدان همکاری و هماندیشی شوند تا این برنامهء به نسبت موفقیتآمیز که مورد علاقهء بسیاری از معلمان کشور،به ویژه معلمان دورههای ابتدایی و راهنمایی است،بیش از پیش گسترش یابد.
گروههای آموزشی آموزش و پرورش کشور هم میتوانند با همکاری شوراهای تحقیقات استانها و مناطق و کمیتههای پژوهشی شوراهای تحقیقات این برنامه را به نحو شایستهای پیش ببرند تا بتوان تمام معلمان خلاق و نوآور را همراه با معلمان پژوهنده شناسایی کرد و شرایط بالندگی آنان را فراهم آورد.
مسؤولان برنامهء معلم پژوهنده در پژوهشکده،شاهد معلمانی هستند که تا دیروز گمنام و ناشناخته بودند و شاید هم در انزوا بودند یا بهطور فردی به فعالیتهای آموزشی میپرداختند؛ولی امروز اندیشه و یافتههای آنان در چند همایش و در حضور صدها تن از همکاران و یاران مطرح شده و بدین ترتیب، یافتههای پژوهشی این معلمان دانشپژوه به حق ارج نهاده شده است و در اکثر موارد،مورد تقدیر و تشویق قرار گرفتهاند."