Skip to main content
فهرست مقالات

نظری به تاریخ هزار ساله دانشگاه الازهر

نویسنده:

(9 صفحه - از 164 تا 172)

کلید واژه های ماشینی : تاریخ هزار‌ساله دانشگاه الازهر ، مدرسان ، مدارس ، اسلامی ، تاریخ ، فاطمیان ، سیاسی ، مصر ، مساجد ، کتاب

خلاصه ماشینی:

"ابن حول در سفرنامه‌اش«صورة الارض»آنجا که سخن از شهرهای خراسان می‌دارد به تفصیل‌ از مدارس آن بلاد یاد می‌کند و راستی را که جریانات دینی و سیاسی،مجابهات و مناظرات فرق‌ اسلامی،اقامه جریده و محضر جهت تکفیر مخالفان*ویرانی و یا احتراق مدارس با تاریخ و سرگذشت‌ (*)جریده احتمالا نوعی استشهاد بوده است که علمای مدارس و یا فقهاء برای تفکیر مخالفان و یا رد فرقه و یا سازمانی ترتیب‌ می‌داده‌اند،از جمله محضر و جریده‌ای که معروف است همان محضر علمای بغداد به دستور خلیفه عباسی است که برای‌ تلعین و تکفیر خلفای فاطمی تشکیل شد و افکار انتساب فاطمیان به دخت گرامی پیامبر اسلام انتسابا. علما و دانشمندان و یابه‌ تعبیر دقیق‌تر اصحاب مدارس بودند که در انتقال افکار و اندیشه‌ها نقش اساسی داشتند(به تصویر صفحه مراجعه شود)و نه فقط در توسع و تسیری آراء بلکه در بطن جریانات سیاسی و یا دینی نقش فعال بازی می‌نمودند و ارکان‌ قدرت در شهرها بشمار می‌آمدند(به تصویر صفحه مراجعه شود)(4) اگر چه برخی از فقیهان و عالمان زرپسند دنیاخواه،ستم بارگی امیران خودکامه را تأیید (*)در اینجا نگارنده فرصت را غنیمت دانسته و به عنوان یک معلم دانشگاه می‌نویسد:طرح تمام وقتی که سالیان چندی است‌ در دانشگاهها جاری گردیده اگر چه دانشجویان را فارغ از تحصیل!می‌نماید،اما انطماس علمی آن برای مدرس و متدرس‌ دو چندان است،امید اینکه مسئولان آموزش عالی درباره این ابعاد کمی و کیفی و اثرات منفی آن بیشتر تأمل نمایند. لذا جامع الازهر،در طی هزار سال، شاهد دگرگونیهای متعدد سیایس در بستر تاریخ مصر بوده است و عظمت این مدرسه‌ تعلیمات عالیه اسلامی در این است که در دوره هزار ساله،علی‌رغم جریانات سیاسی‌ و منازعات فکری،همچنان بر جای ماند،در حالی که مدارس مستنصریه بغداد و نظامیه‌ نیشابور و غیر فقط هویت تاریخی و یا معماری گونه خود را حفظ نمودند،ولی‌ الازهر در طی قرون متمادی،کیان علمی‌ فرهنگی خود را حفظ کرد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.