خلاصه ماشینی:
"فرهنگ به مثابه روح همهء فعالیتها یکی از مباحثی که در این خصوص اهمیت خاصی دارد،آن است که در مجموعه زندگی به نقش و تأثیر فرهنگ در جنبههای دیگر حیات به خوبی نظر افکنیم و در مورد رابطه آن با برنامه درسی بیندیشیم.
میراث فرهنگی، به مثابه یکی از مقولات مبانی برنامهریزی درسی،چگونه جلوهگر میشود؟به نظر میرسد موارد زیر قابل مطالعه باشد: الف)ویژگیهای بارز دین مبین اسلام در حکم فرهنگ غنی و حیاتی کدام است؟ ب)چه شخصیتهای دینی،علمی، سیاسی،اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام ظهور یافتهاند که در تولید فرهنگ تأثیر داشتهاند؟ پ)هنر دینی کدام هنر است و در جهان اسلام چه هنرهایی رواج داشته است؟ ت)آداب و رسوم و شیوه زندگی در اسلام چه ویژگیهایی دارد؟در این زمینه،چه تفاوتی بین فرهنگ اسلام و سایر فرهنگها وجود دارد؟ ث)رشتههای گوناگون علمی در فرهنگ اسلام چه جایگاهی دارند؟آیا جهتگیری علوم از نوع فرهنگ تأثیر میپذیرد؟ ج)مسلمانان در طول تاریخ برای حفظ فرهنگ چه تلاشهایی انجام دادهاند و فرهنگ اسلام در عملکرد موضعگیری مسلمانان در دورههای حساس زندگی چه تأثیری داشته است؟ آنچه که در قالب سؤالات بالا مطرح شد،همه مواردی نیست که در بخش مبانی برنامهریزی درسی قابل مطالعه است؛بلکه ذکر تعدادی از آنهاست که به نظر نگارنده مهم و قابل توجه است.
بین معلم و سایر افراد جامعه،از این نظر چه تفاوتی وجود دارد؟آیا یک پزشک یا یک نجار یا صاحب شغل دیگر یا یک شهروند معمولی،فرهنگ جامعه خود را از طریق رفتارهای خود نشان نمیدهد؟پاسخ این است که چرا و تا حدودی میتوان از طریق رفتارها،نوع فرهنگ را شناخت."