خلاصه ماشینی:
"معلم و دانشآموز خط خو،بد،زشت پژوهشی دربارهء ارتباط بین خط معلمان و دانشآموزان ابتدایی مقدمه اگر هنر را یکی از مهمترین عوامل انتقال فرهنگ بدانیم،به جرأت میتوان گفت،خط عالیترین و شفافترین اثر هنری است که برای آیندگان به جای میماند.
با توجه به مشکلات عدیدهای که دانشآموزان در فراگیری خط تحریری دارند و با توجه به بدخطی آنان که طی سالها شکل گرفته است و همچنین ناتوانی در تغییر خط خود به دلیل آموزشهای ناتوانی در تغییر خط خود به دلیل آموزشهای ناصحیح در دورهء ابتدایی،ضرورت دارد در این زمینه پژوهشهای اصولی و سازمانیافتهای انجام شود.
[11] در تحقیق دیگری که محمد رضا زینی (1377)با عنوان«بررسی رابطهء خط با کیفیت تحصیل در مقطع راهنمایی شهر یزد»انجام داده است،نشان میدهد که بین نمرات درسهای مختلف دانشآموزان و نمرهء خط آنان ارتباط معنی داری از نظر آماری وجود دارد.
[12] یا علی گفتیم و عشق آغاز شد رسول هیهاوند-فولاد شهر برگزیده دهمین دوره مسابقه قلم معلم حسینعلی یوسفی(71-1370)،در مقالهای در مجلهء رشد معلم،علل بینتیجه ماندن آموزش خوشنویسی را در مدرسهها، تعارض حاصل از تفاوتهای خط نسخ و نستعلیق،آشنا نبودن معلمان دورهء ابتدایی با خط نستعلیق و شیوهء نگارش آن،فرصت کم برای تمرین،حجم زیاد تمرینها در کتابهای خوشنویسی و بیتوجهی مربیان و اولیا به آموزش خوشنویسی عنوان کرده است.
2. پیشنهاد میشود،در طول سال تحصیلی کلاسهایی برای معلمان ابتدایی برگزار شود تا ضمن یادگیری خط تحریری، بتوانند اصول و قواعد این خط را به دانشآموزان خود یاد دهند."