Skip to main content
فهرست مقالات

دیروز، امروز، راهی برای زندگی فردا

نویسنده:

(4 صفحه - از 52 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : بیمار ، لامپ ، آزمایش ، فرضیه ، بهره ، برق ، روش علمی ، ارسطو ، دانشمندان ، مشاهده

خلاصه ماشینی:

"کپرنیک،گالیله، هاروی و دیگر دانشمندان بزرگ آن دوران،رنسانس علمی‌ بزرگی را به وجود آوردند که نتیجهء تغییر در شیوهء فعالیت‌های‌ علمی و اهمیت پیدا کردن تجربه و آزمایش بود. چرا؟برای (به تصویر صفحه مراجعه شود) پیدا کردن پاسخ این پرسش،ذهن شما به سرعت مراحلی را طی می‌کند که به مراحل روش علمی شباهت زیادی دارند. آزمایش:مشاهدهء لامپ‌های همسایگان تحلیل:اگر همسایه‌ها نیز در تاریکی باشند،فرضیهء شما صحیح است و اگر آنان برق داشته باشند،فرضیهء شما رد می‌شود. طرح مسألهء 3:آیا فیوز کنتور برق پریده است؟ و شما این مسأله و مسائل دیگری را که ممکن است‌ مطرح شوند،به همین شیوه حل می‌کنید تا سرانجام لامپ‌ خانهء شما روشن می‌شود. پردهء سوم:فردا167 هرچند روش علمی،یعنی طرح مسأله،فرضیه‌سازی‌ و انجام آزمایش از فعالیت‌های معمول دانشمندان به حساب‌ می‌آیند،اما به نظر نمی‌رسند به وسیلهء آنان وضع شده باشند، بلکه این شیوهء حرکت ذهن،برخاسته از خود ذهن است. ازاین‌رو،می‌توان گفت که همهء مردم در فعالیت‌های روزانه خود از روش علمی بهره‌ می‌گیرند،بدون آن‌که حتی نام مراحل آن را بدانند یا آموزش‌ خاصی در این زمینه دیده باشند. البته،این شیوهء حرکت ذهن همگام با تکامل بشر و افزایش تجربیات او تکامل پیدا کرده است و انسان‌های دقیق و انسان‌هایی که از توان اندیشیدن و (به تصویر صفحه مراجعه شود) استدلال بالاتری برخوردار بوده‌اند،از این شیوهء ذهنی بهره‌ برداری کارآمدتری کرده‌اند. بنابراین،بهتر است روش علمی را چنان آزمایش دهیم‌ که در دانش‌آموزان این احساس پدید آید که آنچه دربارهء آن گفت‌وگو می‌کنیم،فقط در حیطهء فعالیت دانشمندان‌ تعریف نمی‌شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.