خلاصه ماشینی:
"اما گاهی در این میان یک نکتهی ساده ولی مهم به فراموشی سپرده میشود:اینکه اگر فراگیرندگان در فرآیند یادگیری درگیر نشوند،بهترین معلمها و بهترین روشها هم کار زیادی از پیش نمیبرد.
رمز موفقیت یک معلم در این است که فراگیرنده را مشتاق یادگیری کند و با دخالت دادن در فرآیند آموزش،او را به سوی یادگیری فعال سوق دهد.
بعضی دیگر، یادگیری فعال را هرگونه فعالیت آموزشی تعریف میکنند که دانشآموزان را به کار و تفکر دربارهی کارهای خود وا دارد5.
دانشآموزان باید اطلاعات خود را در موقعیتهای جدید به کار ببرند تا تواناییهای سطح بالای فکری آنها تقویت شود.
قبل از شروع تدریس هرگونه مطلبی،بهتر است دانشآموزان را با انجام دادن یک رشته فعالیتهای آغازین برای درس آماده کنید.
اگر به دانشآموزان فرصت دهید ابتدا مفاهیم ساده را یاد بگیرند و بعد این مطالب را در یادگیری مفاهیم دشوارتر به کار ببرند، یادگیری عمیق خواهد شد.
روش دیگری که برای تسهیل امر یادگیری میتوان به کار برد، ربط دادن مطالب درسی به وقایع پیرامون و زندگی دانشآموزان است و یادگیری معنادار اطلاعات جدید را در قالبهای از پیش ساختهی ذهنی و حافظه،دستهبندی میکند و حلقههای تداعیکننده بهوجود میآورد که ابقای اطلاعات را تقویت میکند9.
یادگیری یک فرآیند چرخهای است؛پس نکات تدریس شده باید در سراسر دورهی درس تکرار شود تا دانشآموزان درسهای قبلی را مرور کنند.
اگر فراگیرندگان در فرآیند آموزش دخالت داده شوند و تا حد امکان فرصت یابند بر آنچه در کلاس درس رخ میدهد و نحوهی رخ دادن آن تأثیرگذار باشند،از درس لذت خواهند برد و در یادگیری موفق خواهند شد11."