Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه سیاسی فضل بن روزبهان خنجی

نویسنده:

(18 صفحه - از 128 تا 145)

کلید واژه های ماشینی : خلافت ، سلطان ، فضل بن روزبهان خنجی ، فضل بن روز بهان خنجی ، اوزون حسن ، امام ، کتاب عالم آرای امینی ، آق‌قوینلو ، اندیشه سیاسی فضل بن روز ، حکومت

خلاصه ماشینی:

"(ص 15 نسخه خطی)فضل بن روز بهان خنجی بعد از مشاهده آثار اضمحلال و ضعف و سستی و همچنین جنگ داخلی قدرت در بین شاهزادگان آق قوینلو که منجر به عزل و قتل بایسنقر می‌شود دربار ملوک آق قوینلو را ترک گفته و به اصفهان می‌رود، ولی به دلیل اینکه مرکز این مورد هجوم سپاهیان قزلباش شاه اسماعیل قرار گرفته بود، دیگر برای روز بهان خنجی به عنوان یک عالم متعصب اصل سنت و ضد شیعه که در کتاب خود عالم آرای امینی مطالب تند و زننده‌ای نسبت به پدر و جد شاه اسماعیل صفوی نوشته و آنان را ابلیس، اهل بدعت و خارج از دین خوانده، جای امنی نبود، بنابراین به خراسان رفت ولی در این سرزمین هم به دلیل اینکه در این زمان بوسیله بازماندگان تیموریان اداره می‌شد که با صفویان متحد بودند، امنیت نداشت، ناچار با ماوراء النهر رفته و به دربار محمد خان شیبانی، معروف به شیبک خان پیوست، و به این ترتیب دومین دوره زندگی سیاسی خود را که قسمت باقیمانده عمر وی نیز بود آغاز کرد. او در اینجا دیگر از خصایل حسبی و نسبی صحبتی به میان نمی‌آورد ولی با همان القاب که از ملوک آق قوینلو یاد کرده مثل: پایه خورشید-ضل الله فی الارض-امام زمان و خلیفة الرحمن-خلافت پناه و امان الله اهل الایمان، از عبید الله خان یاد می‌کند و بدون هیچ توضیح و تفسیری وعده الهی را که با استناد به آیه 55 سوره نور در مقدمه عالم آرای امینی با توجیهات بی‌پایه و اساس و با بازی کردن با جملات و حروف ابجد به اوزون حسن نسبت داده بود در اینجا به عبد الله خان ازبک منتقل کرده و می‌گوید:«لطف بی حساب پروردگار وهاب موعود مودود وعد الله الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارضبه وجود متصف به عدالت و جود این سلطان عاقبت محمود به وفا رسانید»."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.