چکیده:
مهمترین عوامل مؤثر میباشند.اولویت تاثیرگذاری این عوامل عبارتند از محیط،آمیخته، بخشبندی،استراتژی و مدیریت بازاریابی صادراتی فرش دستباف ایران.آسیبشناسی فرش دستباف نیز حاکی از آن است که براساس نظر پاسخگویان،پیرامون 5 متغیر اصلی،تفاوت معنیداری بین وضع مطلوب و موجود وجود دارد که نشان از نارسایی در وضعیت موجود بازاریابی صادراتی فرش دستباف در ایران میباشد.نتایج تحقیق در برگیرنده پیشنهادات و راهکارهای اساسی برای برنامهریزان و سیاستگذاران امر تولید و صادرات فرش دستباف میباشد. محیط کسب و کار و تجارت،تحتتأثیر عوامل متعدد در حال تغییر و تحول است.مطالعه مستمر تحولات محیطی و دیگر عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی و صادرات کالا و خدمات و انتقال و انعکاس آن به مدیران عالی و بخشهای مختلف صنعت از جمله رسالتهای مهم بازاریابی است.در راستای کمک به توسعه صادرات و بازاریابی صادراتی فرش دستباف، ضمن الگوگیری از بازاریابی فرایندی و هماهنگ،پنج عامل:مدیریت،محیط،استراتژی، بخشبندی و آمیخته بازاریابی بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی فرش دستباف ایران در دو وضعیت موجود و مطلوب مورد بررسی و پیمایش قرار گرفته است.با طراحی پرسشنامه در خصوص پنج عامل مذکور،پانزده متغیر اصلی و 78 مؤلفه مرتبط و تبیینکننده متغیرهای اصلی،از چهار گروه آماری تحقیق شامل:صاحبنظران،صادرکنندگان، واردکنندگان فرش ایران در خارج و فروشندگان در داخل و خارج،در نظر گرفته شده است.نتایج تحقیق حاکی از تأیید روابط معنیدار میان عوامل پنجگانه اصلی در تحقیق حاضر بود و فرضیات تحقیق تأیید شدهاند.نتایج تحقیق نشان میدهد که پنج عامل فوق الذکر
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل آزمون توزیع دو جملهای برای این مؤلفهها به شرح جدول زیر بدست آمده است: جدول 7-آزمون توزیع دو جملهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق با تحلیلهای انجام شده با آزمون توزیع دو جملهای نتایج زیر قابل استناد است: در خصوص مؤلفهء مدیریت صنعت فرش،از آنجا که سطح معنیداری از میزان خطای 5%کوچکتر است،این نتیجه را میرساند که تفاوت معنیداری بین نقطهنظر افراد پاسخدهنده و تعداد متوسط طیف لیکرت وجود دارد و با استناد به 89%میزان درصد گروه بزرگتر از 3 یا طیف لیکرت و پراکندگی بسیار کم نتایج این مؤلفه در الگوی بازاریابی تأثیرگذار و مؤلفهء موردنظر تأیید میگردد.
همانطورکه از این نمودارها مشخص است،براساس نظر پاسخگویان، پیرامون 5 متغیر اصلی،تفاوتی بین وضع مطلوب و موجود وجود دارد که نشان از نارسایی در وضعیت موجود بازاریابی صادراتی فرش دستباف در ایران میباشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(1)آسیبشناسی وضعیت موجود مدیریت فرش دستباف ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(2)آسیبشناسی وضعیت موجود استراتژی فرش دستباف (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(3)آسیبشناسی وضعیت موجود بخشبندی فرش دستباف ایران جمعبندی و ملاحظات در تحقیق حاضر،پنج عامل مهم و مؤثر مدیریت،محیط،بخشبندی،استراتژی و آمیختهء بازاریابی صادراتی و پانزده متغیر ذیل پنج عامل مزبور و حدود هشتاد مؤلفهء تبیینکنندهء عوامل پنجگانه و متغیرهای پانزدهگانه فوق الاشاره،در طراحی پرسشنامه تحقیق منظور شدند و برای ارزیابی وضع موجود و وضع مطلوب هنر-صنعت فرش دستباف ایران در مطالعات میدانی تحقیق مورد پیمایش قرار گرفتند تا فرضیات تحقیق،آزمون شوند با مراجعه به نمونههای آماری چهارگانهء تحقیق(کارشناسان،صادرکنندگان،واردکنندگان و فروشندگان فرش دستباف ایران)631 پرسشنامه تکمیل شد."