Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخی کوتاه به تأملی دیگر

نویسنده:

(11 صفحه - از 128 تا 138)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ، تأویل ، معنی ، ایراد ، تفسیر ، ظاهر ، فهم ، فصوص ، سخن ، عرفا

خلاصه ماشینی:

"همین شماره فرازی از نوشته بنده را نقل کرده و به نقد آن پرداخته‌اند که چون جواب آن بسیار روشن است بنده به تطویل نمی‌پردازم، خوانندگان محترم و خود نویسنده محترم اگر همین دو فرازی که در جوابیه-یکی از ایشان و یکی از بنده-آمده است که به دقت بخوانند خودشان قضاوت صحیح خواهند داشت و اینکه از نوشته بنده استظهار فرموده‌اند:«فهم معانی باطنی قرآن را منحصر در معصومین علیهم السلام می‌داند»باید توجه داشت که باطن قرآن یک مرتبه و معنی واحدی نیست تا ببینیم آن را چه کسی می‌فهمد، کلام الهی دارای مراتب بسیار و متفاوتی است که هر مرتبه‌دانی نسبت به بالاتر ظاهر و هر بالاتری نسبت به پایین‌تر باطن است، و انسانها نیز بنا بر استعداد و فهمی که دارند در دریافت این مطالب تفاوت فراوانی دارند. بنده چند نمونه از موارد ورود این واژه را در آیات کریمه ذکر نموده بودم و برای خلاص از تطویل، به تفسیر شریف المیزان ارجاع داده بودم که در آنجا به تفصیل موارد این واژه در قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه گیری شده است که«تأویل»در قرآن به معنی برگرداندن کلامی از مدلول ظاهری خود به معنای دیگر بکار نرفته و این اصطلاح بعدها میان گروهی از مسلمین رواج یافته است. » و ا یشان ایراد گرفته‌اند که منظور صاحب فصوص بیش از این و اثبات الوهیت فرعون است و بخشهایی نیز از چند شرح نقل کرده‌اند که اگر در همینها دقت شود همان سخن بنده روشن می‌گردد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.