Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاه شهید مطهری و لایب نیتس در عدل

نویسنده:

(8 صفحه - از 42 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : دیدگاه شهید مطهری و لایب‌نیتس، شر، لایب‌نیتس، عدل الهی، خدا، تئودیسه، خداوند، خیر، عدل الهی با مسأله شر، کلامی

خلاصه ماشینی:

"(17) این دو فیلسوف به نکته‌ای اشاره می‌کنند و آن جنبه خیر بودن شرور است، آنها دو دلیل برای مدعای خود ذکر نموده‌اند:اول آنکه گاه آنچه در موارد جزئی، نابسامان و شر، می‌نماید، با نظر به کل نظام، همانا، سامان است، یعنی یک چیز زیبا کل آن زیباست، و یک جزء آن لزوما زیبا نیست (18) دوم آنکه اگر این شرور نبودند هیچگاه به وجود خیرات تنبه نمی‌یافتیم. 5-اگر شر به عنوان واسطه‌ای برای خیر ضروری باشد، باید گفت خداوند مجبور است در آفرینش خیر، شر را به عنوان واسطه برگیرد و این مستلزم آن است که یکی از قضایای مقوم مسأله شر انکار شود و آن اینکه:«خداوند قادر مطلق است، و یا او هر آنچه بخواهد انجام می‌دهد. » 6-گفته می‌شود اختیار منشأ شر اخلاقی است و خداوند انسان را به گونه‌ای خلق کرده است که در گزینشهای مختارانه‌اش گاهی خیر را برمی‌گزیند و گاهی شر را، و اگر به دلیل نقص ذاتی، بشر حداقل یک اشتباه انجام می‌دهد، پس اختیار بدین معنی، به معنای عدم تعیین است و در این صورت دیگر نه می‌تواند صفت اراده باشد و نه دیگر عمده‌ترین خیرهاست. شهید مطهری نیز علت و مبذا نقص را در ذات خود اشیاء دانسته و به مسأله قابلیت ذاتی اشیاء اشاره می‌کنند (26) اما درباره منشأ این قابلیت ذاتی توضیحی نمی‌دهد که آیا منظور همان قابلیت ذاتی اشیاء در مرحله عین ثابت و اعیان ثابته است یا نه؟ 4-ضرورت اخلاقی * :لایب نیتس معتقد است خداوند در خلق این جهان ضرورت اخلاقی داشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.