Skip to main content
فهرست مقالات

دوره فترت در تاریخ فلسفه اسلامی

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : فلسفه، ملا صدرا، دوانی، عرفان، صدر المتألهین، اشراق، استاد، برهان، شهود، التقاط

خلاصه ماشینی:

"استد محقق:عرض بنده به خود محی الدین بر می‌گشت، آیا او هم مانند شارحانش، گرایشی به سمت استدلال از نوع مشایی داشت؟ استاد اعوانی:محی الدین، یک شخصی است بسیار جامع، البته باید اعترا فکرد که در آثار او، اثری از نحوه تفکر مشایی نیست، اما سخن در دوران فترت است و شارحان او ر این دوره بود که دامنه مکتب ابن عربی، را گسترش دادند. حتی ملا صدرا با همه توجهی که به برهان و استدلال دارد، اما گاهی اوقات که می‌خواهد مثل ابن عربی وارد یک بحث بشود، حالت اشراقی پیدا می‌کند به هر حال کار محی الدین به تجربه اشبه است تا برهان، در حالی که جریان مشاء، غیر از برهان و عملیات عقلی، حرفی را نمی‌پذیرد. نکته دیگری که باید عرض کنم این است که عرفان نظری ابن عربی هیچ گاه پس از او متروک و منسوخ و مندرس نبوده، بلکه از قرن هفتم به بعد اصلی‌ترین و گسترده‌ترین جریان فکری در عرفان اسلامی بوده، و در همین فاصله‌ای که به عنوان «دوره فترت»یا به تعبیر درست‌تر و پر معنی‌تر جناب دکتر اعوانی، «دوره تقریب»از ان یاد شد، نمایندگان برجسته‌ای چون سید حیدر آملی، صاین الدین علی ترکه، شیخ محمد لاهیجی(شارح گلشن راز)، عبد الرحمن جامی، و ده‌ها تن از شاعران و متفکران و عارفان دیگر داشته، هم در ایران و هم در عثمانی و شبه قاره هند بر فکر و نظر عرفان اسلامی غلبه و سیطره تمام داشته است، و توجه خاصی که صدر الدین شیرازی در شکل دادن به فلسفه خود به آرای ابن عربی داشته است، به سبب همین سیطره و غلبه دامنه‌دار آن بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.