Skip to main content
فهرست مقالات

حکایت باقی - شامل نقد و پیشنهاد در آموزش فارسی

نویسنده:

(4 صفحه - از 22 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : آموزش ، معلم ، پیشنهاد در آموزش فارسی ، کتاب ، دانش‌آموز ، فنون ، شعر ، زبان ، کلاس درس ، کلاس

خلاصه ماشینی:

"لذا پیشنهاد می‌شود: الف-در کلاس درس به نقد و داوری مطالب بپردازد و عجالتا که این کتاب‌ها حاکم بلامعارض‌اند و معلم ناچار از تدریس آن‌هاست،شیوه‌ی درست را نیز متذکر شود و با انتخاب خود و دانش‌آموز به بحث و بررسی نمونه‌های خارج‌ از کتاب بپردازد. دارد،ولی‌ دانش‌آموز اصلا نمی‌داند که مصرفش چیست و اگر هم بداند، مصیبت این است که کمیت این صنایع ملاک نقادی می‌گردد و خواه و ناخواه،اشعاری که مملو از صنعت باشد،شعر ناب‌ تلقی می‌گردد و تازه،که گفت که در زیبایی‌شناسی شعر فارسی ملاک اصلی این صنایع است؟آیا مگر نه این است که‌ این صنایع تحت تأثیر سنت ادبی عرب وارد فرهنگ ادبی ما شده است؟آیا در زیبایی‌های شعر فارسی عوامل عمده‌ی‌ دیگری وجود ندارد که در مدارس فراموش شده است؟ پیشنهاد می‌شود این کتاب نیز از رده خارج گردد و آموختن چند اصطلاح،هرجا که ضرورت داشت،در عهده‌ی معلم باشد. اگر آمار گرفته‌ شود،مشخص خواهد شد که دانش‌آموزان تا چه حد از این‌ کتاب‌ها بهره‌مند گردیده‌اند و مخاطبان نیز شاید با نگارنده‌ متفق باشند که نهایتا جز چند اسم و قرن و کتاب(اگر به یاد مانده باشد)چیزی به خاطر ندارند و تازه هیچ روشن نیست‌ که آیا لازم است دانش‌آموز از اسم و رسم همه‌ی شاعران و نویسندگان گذشته مطلع باشد؟ پیشنهاد می‌شود به جای این کتاب‌ها بیشتر از این نثرهای‌ داستانی و ساده‌ی گذشته و به خصوص برداشت‌های ساده و روان برخی نویسندگان از کتاب‌هایی مثل شاهنامه و..."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.