Skip to main content
فهرست مقالات

ارائه ی پیشنهادهای کاربردی برای بهبود کیفیت آموزش زبان فارسی

نویسنده:

(6 صفحه - از 36 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : بهبود کیفیت آموزش زبان فارسی ، زبان فارسی ، آموزش ، ادبی ، دبیران ، ادبیات ، معلمان ، معلمان ، دبیرستان ، ویراستاران

خلاصه ماشینی:

"ارائه‌ی پیشنهادهای کاربردی‌ برای بهبود کیفیت‌ آموزش زبان فارسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) صمد مهماندوست-شیراز مواد و روش در این مقاله،با رویکردی کیفی و کمی،وضعیت آموزشی‌ ادبیات فارسی،در مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های شهر شیراز بررسی شد. یافته‌های مورد نیاز با استفاده از گزارش‌ها و بررسی‌های‌ کتابخانه‌ای به دست آمد؛به این ترتیب،که 004 نفر دبیر از چهار ناحیه‌ی آموزشی شهر شیراز در دو پایه‌ی راهنمایی و دبیرستان به‌ صورت تصادفی برگزیده شدند و چگونگی تخصص آنان در آموزش‌ زبان فارسی بررسی شد. این نکته را باید بیش‌ از پیش به یاد داشت که حتی اگر در رشته‌های دیگر نتوانیم به‌ شایستگی و شایانی به پیشرفتی دست یابیم،امکان جبران آن هست‌ اما در مورد ادبیات،هرگز نمی‌توان کارشناس زبان فارسی را از سرزمین بیگانه وارد کرد تا نابه‌سامانی‌های ادبی کشور را سامان‌ دهد. ب:درباره‌ی دانش‌آموزان دیگر رشته‌ها،باید پایه‌ی کار بر آموزش درست‌نویسی نهاده شود؛زیرا اینان هستند که در آینده، دستاوردهای پژوهشی و خویش‌اندیشی را در زمینه‌های گوناگون‌ می‌نویسند و اگر روش درست نوشتن را به خوبی نیاموزند، ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر پیکر زبان فارسی وارد می‌شود. به راستی یادمان نرفته که درس انشا،همیشه‌ درسی بحث‌انگیز و مظلوم بوده و نیاز داشته تا برای بهینه‌سازی آن‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) چاره‌ای اندیشند اما در برنامه‌ریزی جدید،کار را بدتر کرده‌اند و با این روش،تا چند سال دیگر دانش‌آموزان نه می‌توانند یک سطر مطلبی را به درستی بنویسند و نه قاعده‌ای دستوری را خواهند دانست؛زیرا من خود،از دانش‌آموزان شنیده‌ام که چرا ما وقت و کارمایه‌مان را برای خواندن دستور بگذاریم؛در حالی که با استفاده‌ از نمره‌ی میان ترم و نمره‌ی انشا که به هر حال معلم به ما می‌دهد، نمره‌مان به 01 می‌رسد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.