Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو با رحیم مخدومی، نویسنده دفاع مقدس: رنگ باختن انگیزه ها

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : دفاع مقدس ، ادبیات دفاع مقدس ، خاطره ، نویسنده دفاع مقدس ، انگیزه ، جنگ ، داستان ، هنری ، موضوع دفاع مقدس ، انقلاب

خلاصه ماشینی:

"اینکه بیشتر ناشران ادبیات دفاع مقدس و انقلاب،دولتی یا شبه‌دولتی هستند شائبهء سفارشی بودن را دربر نمی‌گیرد و باعث رکود در نشر آثار نمی‌شود تا دغدغه‌های افرادی چون‌ مقام معظم رهبری و متولیان عالی‌رتبه کشوری باقی بماند؟ برای کارهای ضعیف سفارشی بودن،عامل خاصی نیست. باید ناشر جوشش آن را داشته باشد تا اثری را با موضوع دفاع مقدس منتشر کند و توزیع‌کننده احساس وظیفه کند که من باید این کتاب را در ویترین تمام کتاب‌فروشی‌ها بگذارم و به‌ دست مخاطب برسانم. منتهی چون انگیزه‌ها تقویت‌ نمی‌شود،بعضی از این افراد را از دست می‌دهیم و ممکن است به‌ سمت و سویی سوق پیدا کنند که در نقطهء تقابل ادبیات متعهد قرار بگیرند،یا اینکه محتوای قلم این‌ها را از دست می‌دهیم. ادبیات دفاع مقدس در کجای تبلیغات رسانه‌ای‌ جای دارد؟در طول یک سال زحمت نویسنده‌های ادبیات جنگ، قرار است بهترین آن انتخاب شود و شاید ارزش این جشنواره از یک‌ جشنوارهء صنفی استانی هم کمتر مورد توجه قرار بگیرد. آیا گرایش‌های ادبیات جنگ،توانسته است تصویر درست‌ و دقیقی از هشت سال دوران پرشکوه دفاع مقدس برای‌ نسل‌های حاضر و بعدی ترسیم کند؟ فکر می‌کنم خاطرات،دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های روزانه،هرچند که‌ تعاریف خاص خودشان را دارند و به‌عنوان نوشته‌های مستند به آن نگاه‌ می‌کنیم،موفق‌تر بوده‌اند. می‌توانیم‌ بگوییم اتفاقی که باید در زمینهء دفاع مقدس رخ می‌داد،در این‌ زمینه حادث شده است و هیچ شک و شبهه‌ای در خصوص اعتبار این‌ نوشته‌ها وجود ندارد،لذا نسبت خاطره‌نگاشته‌ها که یادداشت‌های روزانه‌ و دست‌نوشته‌ها در این مجموعه قرار می‌گیرند و گونه‌های دیگر ادبی‌ که نیاز به تبحر و سواد خاصی دارد،بیشتر است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)