Skip to main content
فهرست مقالات

چهل نکته در اتحاد عاقل و معقول

نویسنده:

(5 صفحه - از 55 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : اتحاد عاقل و معقول ، نفس ، ملاصدرا ، عقل ، عقل ، اسفار ، برهان تضایف ، حکیم ، بحث اتحاد عاقل و معقول ، حکمت

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) چهل نکته‌ در اتحاد عاقل و معقول‌ عبدالرضا جمالزاده مقدمه: در اهمیت«اتحاد عاقل و معقول»همین بس که‌ حکمت بدون آن حاصل نشود؛زیرا همان گونه که‌ گفته‌اند«حکمت آن است که انسان،عالم عقلی شود؛ مشابه عالم عینی»و کمال خاص نفس ناطقه-همان‌ گونه که شیخ الرئیس تصریح دارد-به این است که‌ عالم عقلی و دارای معارف الهیه و معقولات کلیه‌ شود. (19) نکته هیجدهم ملاصدرا بحث اتحاد عاقل و معقول را از غامضترین مسائل حکمیه می‌داند و می‌نویسد:ما برای پی بردن به این مسأله متوسل به‌ ذات اقدس باری تعالی شدیم و از او درخواست کردیم‌ تا این باب را بر ما بگشاید،زیرا کرارا تجربه کرده بودیم‌ که حضرت حق،حقایق علمی را الهام می‌کند و ابواب‌ را به روی مستحقان و محتاجان می‌گشاید. (24) نکته بیست و نهم حکیم سبزواری انگیزه کسانی‌ را که معتقد به اتحاد عاقل و معقول از باب اتحاد ماده‌ و صورت شده‌اند،چنین بیان می‌کند:«چون بین‌ فعالیت تأبی و تنازع است،با یکدیگر متحد نمی‌شوند و چون هیولی قوه محض و ابهام صرف است،از صورتـ-که مباین با اوست-روی گردان نیست و با هر فعلیتی متحد می‌شود. (27) نکته سی و ششم حکیم سبزواری در بین یکی‌ از مواردی که در آن برهان تضایف را تام می‌داند می‌گوید:اگر در اثبات اتحاد عاقل و معقول به برهان‌ تضایف تمسک شود و مراد از اضافه،اضافه اشراقیه‌ وجودیه باشد و معقول بالذات را نیز وجود رابط بدانیم،در این صورت،برهان تضایف تمام خواهد بود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.