Skip to main content
فهرست مقالات

آیا خدا باید بهترین را بیافریند

نویسنده:

مترجم:

(13 صفحه - از 97 تا 109)

کلید واژه های ماشینی : خدا ، شر ، خیر ، کودک ، مخلوقات ، جهان ، کمال ، ظلم ، یهودی ، بهترین جهان ممکن

خلاصه ماشینی:

"اگر از بهترین جهان ممکن»یا«نظام‌ اصلح»،جهانی را اراده کنیم که واجد همه لذتها و کمالات ممکن و نیز فاقد هرگونه رنج و نقص باشد* چنین عالمی-جدای از این که معنای روشنی ندارد- ایجاد آن بر خدای متعال واجب نیست؛زیرا با توجه به‌ قدرت مطلق خدا،ایجاد خیرات حدی ندارد و برای هرب‌ جهان ممکن می‌توان جهان بهتری فرض کرد. بررسی دو سؤال در این باره‌ مناسب و مفید است:با توجه به این فرض که(البته‌ من آن را تصدیق نمی‌کنم)هیچ جهان ممکنی که‌ نسبت به بهترین عالم دارای کمال کمتری است، ویژگی(3)را ندارد،و نیز با توجه به این فرض که خدا جهانی با ویژگی(1)و(2)و بدون ویژگی(3)را آفریده است؛آیا خدا باید با برخی مخلوقاتش‌ با مهربانی کمتری برخورد کرده باشد؟به نظر نمی‌رسد بتوان به طور معقول اثبات کرد که در این‌ صورت خدا باید نسبت به پدیده‌ای مرتکب ظلم شده‌ باشد. (11)گمان شده است که آفریدن جهان‌ پست‌تر از بهترین عالمی که او می‌توانست بیافریند، نقصی را در صفت خالقیت آشکار می‌سازد،حتی اگر از این طریق نسبت به کسی ظلم یا کم لطفی انجام‌ نشود؛زیرا فاعل اخلاقی-که خیر مطلق است- لازم نیست فقط مهربان باشد و از پایمال کردن‌ حقوق دیگران خودداری ورزد؛بلکه باید فضایل‌ دیگری نیز داشته باشد. 1 l اگر خدا به گونه دیگری این موجودات را بیافریند، مرتکب خطا و ظلم شده است،چه رسد به این که‌ متضمن آن باشد که آفریدن جهانی که نسبت به‌ بهترین عوالم ممکن از کمال کمتری برخوردار است، به معنای خطاکار بودن خداست."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.