خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) اقتصاد و مدیریت بازرگانی:بهبود زنجیره عرضه با استفاده از مدل ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی فازی-برنامهریزی آرمانی مرحلهای موزون FAHP-WLGP) * محمد ناطق (فوق لیسانس مدیریت صنعتی دانشگاه تهران و پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی) با گسترش بکارگیری مفاهیم مدیریت زنجیره عرضه در شرکتها و افزایش وابستگی شرکتها به عرضهکنندگان، مساله خرید و انتخاب عرضهکنندگان به یک موضوع اساسی در مسایل سازمان تبدیل شده است.
با توجه به حجم وسیع ادبیات تحقیق در زمینه انتخاب عرضهکنندگان در اینجا به ذکر جدیدترین مدلهای ارایه شده بسنده میکنیم: "وبر و همکاران"(2000)یک مدل برنامهریزی چند هدفه را برای مساله انتخاب عرضهکننده در یک شرکت بزرگ تولیدی که در مراحل اولیه بکارگیری یک فرایند تولید JIT بود،ایجاد کردند.
(کهرمان و همکاران،2003،ص 387-385) "کومار و همکاران"(2004)یک مدل برنامهریزی آرمانی عدد صحیح مختلط فازی برای مساله انتخاب عرضهکننده در طول زنجیره عرضه ارایه دادند که شامل سه آرمان اصلی میباشد:حد اقل کردن هزینه خالص، حد اقل کردن برگشتهای خالص و حد اقل کردن تاخیرهای خالص با در نظر گرفتن محدودیتهای واقعی تقاضای خریدار،ظرفیت عرضهکننده انعطافپذیری در سهمیه عرضهکنندگان،مقدار خرید از اقلام،بودجه تخصیص یافته به هر عرضهکننده و...
قابلیتهای بالای فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی و مناسب بودن آن برای معیارهای کیفی و شرایط مبهم (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2-ماتریس پرتفوی خرید کرالجیک جدول 2-معیارهای اصلی انتخاب عرضهکنندگان در مورد هرکدام از گروههای کالایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نظرات مدیران شرکت و سهولت بکارگیری این روش استفاده فراوان از آن را در مسایل مشابه موجب شده است."