خلاصه ماشینی:
"2اگرچه هر چهار شخصی نامبرده در مجالس نسخهء شاهنامه آقا نجف به تصویر درآمدهاند چون سنت تصویرگی شاهنامه در نسخهنگاری دیرین نیز روایت تصویری کشتن اشکبوس و کاموس و به بند کشیدن خاقان چین به کرات مورد توجه تصویرگران قرار گرفته و از موضوعات مهم مجلسآرایی کتاب شاهنامه محسوب شده است.
کاشی نگارههای رزم رستم و اشکبوس رقم کارخانهء میرزا عبد الرزاق در تاریخ 5131 بر دیوار خانهء قدیمی در شیراز(تصویر 51)،نمای عمارت شمس العماره منسوب ه قوللر آقاسی در نیمهء دوم قرن سیزدهم،پردهء قهوهخانهای،رقم آقاسی به فرمان عباس تکیه در سال 9131 (تصویر 61)،رقم عباس بلوکیفر به فرمایش مهندس عقیلی و رقم حسن اسمعیلزاده نمونههای دیدنی از هنر مردمی ایران زمین است که از اهمیت رزم رستم و اشکبوس و کشته شدن او به دست رستم میان مردمان کوچه و بازار تا نقش کاخهای سلطنتی حکایت میکند.
آقا نجف اصفهانی در پردخت صحنههایی چون نبرد رستم و اژدها(ورق 331)،کشته شدن دیو سفید به دست رستم(ورق 831)نبرد رستم و سهراب(ورق 481)،کشتن سیاوش (ورق 542)،نبرد رستم و افراسیاب(ورق 752)،کشته شدن اشکبوس(ورق 533)تا کشته شدن اژدها به دست بهرام چوبینه(ورق 3001)،اگرچه در چگونگی استقرار پیکرهها و منظرهسازی و استفاده از مجالس همنام با کارکرد عناصر تصویری یکسان بهره گرفته ولی شیوهء سنت بومی آثار او در چارچوب سبک نخست نقاشی قجری و توجه به علایق مردمی در انتخاب موضوعات حماسی شاهنامه،از ویژگی خلاقیت او محسوب میشود."