Skip to main content
فهرست مقالات

پروکلس و نظام فلسفی او

نویسنده:

مترجم:

(16 صفحه - از 53 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : پروکلس، احد، فلوطین، عقل، افلاطونی، مبادی الهیات، گزاره، نفس، اقنوم، کلی

خلاصه ماشینی:

"زیرا اول بار او بود که بر وجود طبقه‌ای خاص برای نفوس که بتواند همزمان متضمن«مثل»(ideas)نیز باشند، اشاره و تأکید نموده است؛طبقه‌ایکه وی به نحو بسیار دقیق به عنوان حد میانه‌ای بین عقل-که با شناختی عمیق، همه اشیاء را با هم و با شهودی بسیط ادراک می‌کند-و نفوس-که پی در پی از اندیشیدن به یک ایده به ایده دیگر منتقل می‌شوند-در نظر گرفته(و به عنوان اصل موضوع قرار داد). اصلی دیگر از پی‌آمدهای گسترده این اصل چیزی است که در گزاره‌های 26 و 27 مبادی الهیات بدین صورت مطرح شده است:«هر آنچه توسط وجودات ثانویه صادر شده، تعداد فراوان‌تری‌[نسبت به مرحله سابق خود] خواهد داشت و اصولی محدودتر و متعین‌تر را نسبت به آنچه که وجودات ثانویه از آنها مشتق شده، تشکیل خواهد داد(مفاد گزاره 56). چرا که این مفهوم را می‌رساند که پروکلس چگونه هویتهای فردی را در هر سطح از وجودات که در وهله اول با جوهر فرد(موناد)طبقه خاص خود مرتبطاند، می‌نگرد و در مرحله بعد، به اینکه چگونه‌1lموجودات فوق آنها پدید می‌آیند؛نظر دارد(متن in extenso چنین است):«از اینجا واضح می‌شود که در طبیعت جسم، وحدت و کثرات همبودی دارند، به همان نحو که سرشت(ماهیت)احد دارای طبایعی متعدد که بدان وابسته‌اند، می‌باشد و بر عکس؛اینها از سرشت(ماهیت)احد ناشی شده‌اند. )همه چیز از احد به عنوان علت آغازین صادر شده است(مفاد گزاره 11 مبادی الهیات)احدیت است که به طور کلی هر طبقه و ساحتی از وجود و نیز هر فردی را یکجا در خود دارد و به آنها صورت می‌بخشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.