Skip to main content
فهرست مقالات

جنبش ذاتی طبیعت

نویسنده:

(8 صفحه - از 80 تا 87)

کلید واژه های ماشینی : خدا، ذاتی، طبیعت، عرفا، عشق، تجلی، اسم، جنبش ذاتی طبیعت، حق، آتش

خلاصه ماشینی:

"به هر حال، کل عالم طبیعت که آنهم از ازل و ابد مخلوق است، هم ثابت است، به این معنی که همواره از ازل تا ابد، خلق هست و گر نه بخل یا عجز یا جهل لازم می‌آید و در عین حال در درون آن تجدد هست و همه جلوه خدا هستند؛جلوه لازم نیست ثابت باشد، یک لحظه عکس شما در آینه می‌افتد. فکر نمی‌کنیم که معنای«یوم تبلی السرائر»این باشد که خداوند، گناهان انسان را در قیامت برای همه مردم آشکار کند، بلکه فقط نسبت به متجاهران به فسق و آنان که در انجام گناه هیچ ابائی ندارند، این کار صورت می‌گیرد تا رسوایی آنان در قیامت بیشتر گردد؛ولی نسبت به کسانی که مخفیانه گناه کردند و با پشیمانی احساس خجلت و شرم دارند، هر چند به مقام توبه حقیقی هم نرسیده باشد، لطف کریمانه الهی تقاضا دارد که با آنان بر اساس لطف و رحمت رفتار کند. بعضی از عرفا همچون حافظ (*) با استفاده از آیات و روایات، مفاد عرفانی آن را به نظم درآورده‌اند:در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زدعشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد«پرتو حسن»فعل الله است و حسن، حسن ذاتی خداست؛پرتو آن حسن فعل، ز تجلی دم زد؛ یعنی این فعل تو خواست تجلی کند، عشق پیدا شد. او هم عاشق است و هم معشوق، عشق تحرک می‌طلبد، مجرد، تحرک ندارد-چون تحرک لایق تجرد نیست-مجرد تحریک می‌کند؛جلوه متغیر و متحرک دارد و از همه عالم پرتحرک‌تر و عاشق‌تر، انسان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.