Skip to main content
فهرست مقالات

مصادر فهم قرآن

نویسنده:

(19 صفحه - از 63 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ، فهم ، قرآن کریم ، فهم قرآن ، عقل ، تأویل ، خدا ، تفسیر ، وحی ، کلام

خلاصه ماشینی:

"و هم فیها خالدون»(بقره/25)طبعا این پرسش برای ما پدید می‌آید که مؤمن راستین در تعریف قرآن چیست و دارای چه ویژگیهایی است؟همینطور مصداق رفتارهای نیک و صالح که نامبردار قرآن است چه چیزهایی ست؟اگر با همین ذهنیت پرسش‌دار به سراغ آیات دیگر قرآن کریم برویم، مشاهده می‌کنیم که پاسخ گویای پرسشهای ما در آنها نهفته است:«و الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله و الذین آووا و نصروا اولئک هم المؤمنون حقا، لهم مغفرة و رزق کریم»(انفال/74)و یا در آیه دیگر می‌فرماید:«انما المؤمنون الذین اذ ذکر الله وجلت قلوبهم و اذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایمانا و علی ربهم یتوکلون، الذین یقیمون الصلاة و مما رزقناهم ینفقون»(انفال/2)این شیوه از تفسیر یعنی اتکاء قرآن به خود قرآن، همان روشی است که پیامبر خدا و پیشوایان معصوم شیعه(ع)به عنوان معلمان راستین کتاب خدا بر آن تأکید ورزیده و آن را به کار می‌بردند. رسول خدا(ص)فرمود:«ان القرآن لم ینزل لیکذب بعضه بعضا و لکن نزل یصدق بعضه ببعض» (15)از امیر المؤمنین حضرت علی(ع)نقل شده است که فرمود:«کتاب الله تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه علی بعض» (16) از حضرت رسول(ص)مروی است که وقتی آیه 82 سوره انعام نازل گردید:«الذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون»مسلمانان را افسرده و مأیوس دید، علت این نگرانی را پرسید، اظهار داشتند:کدامیک از ما است که بر خود ستم روا نداشته است تا مشمول ایمنی و هدایت الهی باشد؟رسول گرامی(ص) فرمودند:منظور از ظلم در آیه مذکور شرک به خداست؛زیرا خداوند می‌فرماید:«یا بنی لا تشرک بالله ان الشرک لظلم عظیم» (لقمان/13)آنچه تا کنون مورد گفتگو قرار گرفت، ملحوظ داشتن قرینه ناپیوسته کلام بود بعد دیگری از ارجاع و استناد قرآن به خود قرآن، قرینه سیاق است که از ادوات مستحکم و قابل توجه برای مفسر کلام الهی است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.