خلاصه ماشینی:
"در نگاه ابتدای به مجلس یکم نیز تنها گمانه و حدس موجود برای ادامهی قصه و تمامشدنش در نزد مخاطب،درگیری سه برادر بر سر تصاحب دختر عمو،مصادرهی زمین به تنهایی و هم احتمالا نیرنگها و حیلههای مختلف هریک برای از میدان بهدرکردن برادران دیگر است(و با توجه به اینکه اصلا در قالب تخت حوضی سنتی قصهها و موضوعات نمایش غالبا همینطور خطی و تکبعدیاند لذا بهوجود آمدن این پیشفرض در ذهن مخاطب باتوجه به نمونههای پیشین کاملا محتمل و متعارف است)اما«پستوخانه» (به تصویر صفحه مراجعه شود) به واسطهی گفتگوهای میان شخصیتهایش و رجزخوانیها و جفنگبافیهای پیدرپی آنها به راهی دیگر میرود:الماس نیز که خود عاشق آزاده خانم است به عنوان یکی از حریفان وارد عرصهی نبرد شده، طی گفتگو با سه برادر و شخصیتهای دیگر و هم در میانهی نقشه کشیدنها و دست و پا زدنهایش برای راضی کردن برادران به چشمپوشی از آزاده خانم، شخصیتی مجهول و خیالی-تاجری از چین و ماچین- میآفریند و سپس شروع به هرچه بزرگتر کردن او در چشم دیگران کرده،آنقدر در یان کار اصرار میورزد که خود نیز در دام همین شخصیت وجود نداشته و خیالی میافتد.
این وجه شخصیتی ترقه اما به همراه تمامی اتفاقات و تکههای مربوط به خود(که گویا قرار است نمود ادای دین نویسنده به نمایش و سنت نمایشی تخت حوضی باشد)از آنجا که هیچ نقشی در پیشبرد روند و سیر حرکتی قصهی اصلی نمایش نداشته و کشاکشی متقابل با دیگر خطوط فرعی داستان نیز ندارد بیرون از ساختار کلی نمایشنامه ایستاده و باعث ایجاد اخلال در ساختمان درام میگردد."