خلاصه ماشینی:
"(ص 7،سطر 24)در حالی که در سطرهای اول مقدمه،مؤلف خود به این نکته اشاره دارد که:«یکی از عللی که باعث تأخیر در شناسایی این قالیچهها شده،تعداد کم آنهاست که در مقایسه با دیگر قالیهای سنتی ایران همیشه محدود و انگشت شمار (به تصویر صفحه مراجعه شود) بوده است و چون به سلیقه شخصی قالی بافان و یا کسانی که آنها را سفارش میدادهاند بافته میشده، کمتر جنبه تجارتی پیدا کرده است.
در مقدمه کتاب مؤلف محترم سعی کرده که عوامل مؤثر در شکل گیری و طراحی قالیچههای تصویری را بررسی نماید که عبارت است از:کتابهای مصور و چاپ سنگی،پرده قلمکار،عکس و عکاسی است که به جز چند سطر اولیه این قسمت که به چگونگی آشنایی با عکاسی در ایران اختصاص دارد،بقیه مطالب هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد و چنانچه این عوامل با دقت بیشتر و به عنوان یک فصل مستقل مطرح میگردید مناسبتر بود و بررسی عوامل مؤثر در شکل گیری قالیچههای تصویر موضوعی است که شاید جای آن در مقدمه نبوده است.
فصل اول؛پادشاهان فصل دوم؛داستانهای حماسی و عشقی از ادبیات کلاسیک ایران فصل سوم؛موضوعهای مذهبی و داستانهای قرآن فصل چهارم؛دراویش و صوفیگری فصل پنجم؛ارامنه و قالیچههای تصویری فصل ششم؛عشایر و قالیچههای تصویری فصل هفتم؛زنان زیبا فصل هشتم؛جانوران فصل نهم؛توضیحی درباره شناخت و ساختار قالیچههای تصویری با بررسی این فصول مشخص میشود که مؤلف، عمده طبقه بندی آثار را بر اساس موضوع آنها شناسایی و معرفی کرده است اما در فصل پنجم و ششم،معرفی و طبقه بندی بر اساس محل بافت این قالیچهها،«ارامنه و قالیچههای تصویری،عشایر و قالیچههای تصویری» است."